Hjem

>

Oppgjør av eiendomshandel - det viktige siste steget for alle parter

Oppgjør av eiendomshandel - det viktige siste steget for alle parter

I Proaktiv er det 3 selvstendige selskaper som bistår våre 19 kontorer med oppgjørsarbeid.

Skrevet av: Christina Pedersen

Publisert: 3. mars 2020 kl. 11:03

Så hva skjer på en oppgjørsavdeling? De bistår med overdragelse av fast eiendom, tomter, borettslag og aksjeleiligheter. De sørger for at kjøper, selger og finansieringspartner får nødvendig sikkerhet og trygghet ved gjennomføring av oppgjør. For de som har funnet kjøper selv bistår de i arbeidet med utarbeidelse av kjøpekontrakter, oppgjørsinstrukser, tinglysning og alle øvrige dokumenter som må på plass ved gjennomføring av eiendomsoppgjør.

På samme måte som våre meglere blir også de som sitter med oppgjør scoret på kundetilfredshet. Derfor har de åpenbart et sterkt fokus på god kundeservice, tett oppfølging, nøyaktighet og presisjon på tidsfrister. Det er i oppgjørsfasen «alle trådene samles» og det skal kommuniseres med blant annet banker, Statens Kartverk, kommuneavdelinger og andre aktører. Det er ofte et tidspress og da er det ekstra viktig med et godt samarbeid med ansvarlige meglere. Det skal gå knirkefritt fra første kontakt med megler til ny eier er på plass i boligen og sluttoppgjøret er utbetalt.

Vi har faste, gjennomprøvde rutiner når det kommer til samarbeidet med oppgjørsavdelingen og på den måten skal kundene våre være tilfreds med hele opplevelsen av salgs- og kjøpsprosessen.

 

Christian Vehn Breida er oppgjørsansvarlig for de tre Proaktiv-kontorene i Trondheim. Han har bachelor i eiendomsmegling som grunnlag for jobben han gjør. For han er god kommunikasjon og faglig korrekt levert fra megleravdelingen det viktigste for et effektivt oppgjør.

Christian synes at det beste med jobben er varierte oppgaver – både fra dag til dag, men også fra sak til sak. Samt muligheten til å være en god støttespiller og hjelper for meglerne. Mange av sakene de får er utfordrende og trekker de spesielt frem overbeheftede saker og tvangssalg.

 

Christina Amundsen er daglig leder hos Aktiv Oppgjør som holder til i Bergen. Der sitter det mennesker med utdanning innen eiendomsmegling, økonomi, jus og administrasjon. Det er krav til å ha minimum medhjelpereksamen i eiendomsmegling, oppgjørseksamen, eller annet godkjent oppgjørskurs.

Når vi spør Christina hva som er viktig er svaret klart – «Det er viktig for oss med nøyaktighet i leveranser, til og fra oppgjørsavdelingen. Kunden skal være sikker på at han/hun er ivaretatt og er i gode hender. Det skal være trygghet til siste ledd.»

Videre sier hun at kunden skal ikke merke forskjell fra kvalitet på megling til oppgjør. Det er viktig for oss at kunden opplever siste ledd som minst like godt, og gjerne helst bedre, enn tidligere del av salgsprosessen. 

Oppgjørsfasen er en fase noen kunder opplever som kritisk. Det er her i prosessen de virkelige verdiene i kroner og øre flyttes og forvaltes. Kunden skal føle seg trygg på at denne delen av transaksjonen går helt etter planen, trygt og effektivt.

Oppgjøret skal gå knirkefritt, der ingenting overlates til tilfeldighetene. Vi håndterer i det fleste tilfeller mange menneskers største verdier, og det tar vi på alvor, og er ydmyke for tilliten kundene viser oss.

Det beste med jobben? «Det er variasjonen i arbeidsdagen. Selv om arbeidet er rutinebasert er det store variasjoner i oppgavene. Vi har et veldig godt arbeidsmiljø på avdelingen, i tillegg et tett og godt samarbeid med meglerne, noe som gjør det gøy å gå på jobb, hver dag. Selv om arbeidet vårt er preget av mye alvor, sitter latteren løst. Det å kunne hjelpe, veilede og løse utfordringer for kundene, og meglerne, gjør arbeidet vårt ekstra meningsfylt. Vi ønsker å være tilgjengelig og løsningsorienterte, og håper at kundene opplever oss slik. Det er viktig for oss å følge med i tiden og ta nye løsninger bruk for å gjøre vår og kundenes hverdag enklere. Vi er alltid ute etter den perfekte kombinasjonen av menneske og gode digitale løsninger.»

Hva med utfordringer? Hvordan takles disse?

«Vi er glade i utfordringer som gir oss litt ekstra hodebry, når løsningen faller på plass får vi en liten ekstra boost. Det er viktig for alle. Det som kan være utfordrende for oss og kundene våre til tider er saksbehandlingstid hos ulike leverandører. Vi råder dessverre ikke over svartid hos ulike instanser vi må ha svar fra før vi kan gjennomføre oppgjør. I løpet av året har vi flest overtakelser og oppgjør på sommeren, og da skulle vi gjerne vært foruten «sommertid» hos ulike leverandører – da vi har det som travlest, tar andre seg ferie, det kan skape litt utfordringer i forhold til effektiviteten.»