Hjem

>

Proaktiv elsker Stoltzekleiven Opp

Proaktiv elsker Stoltzekleiven Opp

Eller gjør vi egentlig det? Noe er det hvertfall!

Skrevet av: Christina Pedersen

Publisert: 14. september 2020 kl. 10:20

Hvert år, siste helgen i september, stiller våre meglere klare til start i Stoltzekleiven Opp. Ikke bare meglere fra Proaktiv Bergen - også sprekinger fra Voss, Trondheim, Romerike, Oslo, Asker, Stavanger og Sandnes.

I startområde er det alltid god stemning med lett jogg og høye kneløft, man tenker ikke så mye over at dette faktisk er verdens bratteste motbakkeløp. Det vil man uansett oppdage ganske kjapt. 

Ambisjonsnivået hos Proaktiv-meglerne strekker seg fra utrolige 09.52 (!) minutter til et sted rundt "behagelige" 40 minutter. Med andre ord variert, men vi går for å alltid bli bedre!

Det er utrolig stas å være med å sponse løpet hvert eneste år, like gøy er det å delta! Vi lar oss alltid imponere av mennesker som presterer på et høyt nivå - ikke bare i arbeidslivet, men også på så mange andre arenaer. Det sier mye om pågangsmot, positiv innstilling og viljen til å legge ned det arbeidet som trengs for å nå maksimale resultater. #teamproaktiv 

 

I 2020 skulle det for 42. gang blitt arrangert løp, dessverre avlyst av tidens situasjon. Da får det bli med egentrening, vi har troen på et sterkt comeback i 2021! 

 

Når vi først er inne på dette med egentrening, har Owen Westergård gitt oss 3 gode råd for hvordan bli en habil Stoltzen-løper. Det du skal bli god på må du trene på. 

For det første må du ha en god kondisjon i bunn - for det andre må du også ha løpt mye i motbakke. Rolig løping i terreng og motbakke gir solid kondisjon. Det tredje momentet som er spesielt viktig er intervalltrening. Både flatt og i motbakke gir farten og råheten som kreves opp Stoltzen. Ukentlige intervalltrening i Stoltzekleiven gir god effekt. Da deler du opp Stoltzen i intervaller på 1-2 minutter i begynnelsen eller kanskje deler opp Stoltzen i to hvis man er i god form. Husk å være forsiktig med hyppigheten i trappetreningen (eksempelvis 3 ganger i uken i flere måneder), da det kan føre til for tunge bein og fremgangen blir ikke like god.

 

Funfacts!

Første vinner på herresiden i Stolztekleiven Opp, i 1979, var Atle Fosse med tiden 9.34 minutter. Idag er rekorden elleville 7.46 minutter, løpt av Stian Øvergaard Aarvik i 2019.

For damer vant Inger Kristiansen på 13.50 minutter i 1979, mens dagens rekord på råe 9.35 minutter ble satt av Kristin Størmer Steira i 2013. Enorm forbedring her! 

 

LYKKE TIL med x antall treningsturer frem til neste års arrangement! Hilsen oss i Proaktiv.