Hjem

>

Slik forvandlet de boligen før salg

Utleieleiligheten var velbrukt, enkelt utstyrt og upersonlig. Da Siw-Lindia L. Ledsaak skulle selge den var rådene gode, men ikke veldig dyre.

Skrevet av:

Publisert: 21. januar 2019 kl. 13:16

I samarbeid med eiendomsmegler Christina Hornes hos Proa i Trondheim og stylist Vivian Svankild forvandlet hun den trauste 1960-tallsleiligheten til en moderne og innbydende bolig.

"Vi brukte mer enn 60 timer på maling og styling, men da vi var ferdig og jeg så annonsen, fikk jeg lyst å gå på visning selv", ler Siw-Lindia. Og de potensielle kjøperne likte det de så: Etter første visning. 8. januar i år, var den 52 kvadrat store leiligheten i Abels gate 20B i Midtbyen i Trondheim solgt for 2,7 millioner kroner.

Leiligheten var preget av å ha vært pendler- og utleiebolig. Veggene var hvite, og det var lite møbler og utstyr der. I stuen var det satt opp en skillevegg og en sovealkove som tok bort mye av romfølelsen. Kjøkkenet var det originale fra byggeåret, og heller ikke soverommet var det gjort noe med de siste årene.

Maling og nye møbler

"En boligannonse skal ikke vise hvordan de som har bodd der har hatt det, men hva boligen kan bli for den som vurderer å kjøpe den. Derfor råder jeg alltid selgerne mine til å style leiligheten dersom den er uten møbler, slik denne leiligheten var. Heldigvis var Siw-Lindia både lyttende og klar til innsats", sier Hornes.

Siw-Lindia gjorde mye av arbeidet selv, blant annet malingen av vegger og av kjøkkeninnredningen. I tillegg kom stylist Svankild med møbler og pynt som passet til leiligheten.

"Bare malingsarbeidet viser hvor lite som skal til for å gjøre en forskjell. Kjøkkenet hadde virkelig en retro stil, men med et malingsstrøk og nye møbler ble også kjøkkenet en del av den mer moderne stilen i resten av leiligheten", sier Hornes.

Anbefaler styling

Styling er blitt en stadig vanligere del av arbeidet med å selge boliger, og Proaktiv-kjeden har samarbeid med faste stylister i alle områdene hvor kjeden opererer: Oslo, Romerike, Asker og Bærum, Holmestrand, Bergen, Stavanger, Sandnes, Voss og Trøndelag.

"Jobben til megler er å finne den rette kjøperen, det vil si den ene som av de rette grunnene er villig til å betale mer enn alle andre for boligen. Derfor anbefaler vi ofte kunden våre å benytte stylist slik at boligen presenteres optimalt for målgruppen vi mener er mest riktig for akkurat denne boligen. Kostnaden varierer ut fra omfanget av det som skal gjøres, men ligger ofte i størrelsesorden 10-25 tusen kroner. Vår erfaring er at det er en investering som lønner seg", sier Vibeke Stavenes, administrerende direktør i Proaktiv-kjeden.

For Siw-Lindias leilighet kom stylingkostnadene på 22 tusen kroner, og det inkluderte lån av møbler samt pynt og dekor, i tillegg til selve rådgivingen.

Solgt etter styling

At styling lønner seg, er salget av leiligheten i Osterhaus’ gate 10 i Oslo et bevis på. Bare en person kom på visning da den ble lagt ut første gang. Den store seksjonen var delt opp i to leiligheter hvor den ene kunne leies ut og bidra til å finansiere kjøpet. Men det var ikke nok til å interessere de potensielle kjøperne.

Da tok megler Christoffer Akerjordet grep, i samarbeid med stylist Tone C. Røisgård i TCR Homedesign. Veggene på de fleste rommene ble malt i tidsriktige farger, og av andre varige endringer ble det satt inn en ny kjøkkenøy. I tillegg kom Røisgård med møbler, lamper og dekor som ga leiligheten et nytt og helt annerledes uttrykk.

"Ofte handler det blant annet om å råde kundene til å ta bort overflødige ting: De har dette som et hjem, og nå skal det gjøres om til et utstillingsvindu. I tillegg gir vi ofte råd om å male. Avhengig av utgangspunktet låner vi også ut alt fra puter og sengetepper til møbler, hvis det er nødvendig", forteller Røisgård.

Styling av en slik leilighet koster som regel et sted mellom 15 og 20 tusen kroner. For eieren av leiligheten i Osterhausgate 10 var det en god investering, for da leiligheten ble annonsert på nytt, ble den solgt før første visning til en pris som var mer enn det selgeren hadde uttrykt forventning om.

"Styling er bare en del av totalpakken en god megler skal kunne levere på, men i noen tilfeller er det utslagsgivende for et godt resultat. God styling kan utløse kjøpslyst og inspirasjon hos potensielle kjøpere til hvordan deres nye bolig kan bli dersom de får tilslaget", sier Akerjordet.

Ikke alltid nok

At boligen fremstår fin på bilder og på visning er en viktig komponent i et vellykket boligsalg, men det er ikke nok alene. Da eierne av Sersjant Døhlies veg 10 på Råholt i Eidsvoll skulle selge, bestemte de seg for å gjøre det med en «gjør-det-selv»-løsning som tilbys av et annet selskap i boligmarkedet.

Eieren hadde gjort en veldig god jobb med å style boligen selv, og hadde brukt profesjonell fotograf til å ta fine bilder som viste boligen fra på sitt beste. Etter nesten fire uker på markedet måtte eierne likevel innse at salgsforsøket ikke hadde ført frem, og de slettet annonsen fra Finn.

Da tok de kontakt med megler Lise Blomberg hos Proa på Jessheim, som fikk oppdraget med å prøve å selge huset.

"Det var gjort et godt forarbeid fra eiers side. Når det gjaldt bildene sørget jeg kun for å ta et kveldsfoto i tillegg. Ellers brukte jeg mesteparten av bildene de hadde fra før, og satte dem opp annerledes i en ny annonse med nye tekster – uten å skjele til det som hadde ligget ute før", forteller Blomberg.

Det kom fem interesserte på visningen, og to av dem la inn bud. To dager etter visning var eiendommen solgt. Til slutt endte prisen 570 tusen kroner over det som var prisantydningen første gang eiendommen ble lagt ut for salg.

De dyktige meglerne lykkes

Blomberg mener salget av Sersjant Døhlies veg 10 er et godt eksempel på forskjellen en dyktig megler kan utgjøre.

"En god megler er en investering. For oss i Proaktiv er målet i hvert boligsalg at megler skal være en investering, det vil si at kunden skal sitte igjen med mer enn om hun hadde gjort jobben selv eller brukt en billigere megler", sier Blomberg.

Hun og kjedesjef Stavenes sier det sjelden eller aldri er tilfeldigheter som avgjør hvem som oppnår best resultat.

"Vi vet at innsatsen vi legger ned som meglere, kompetansen vi besitter, engasjementet vi legger til grunn, gleden over å få forvalte verdiene til kundene er av stor betydning for resultatet vi oppnår i meglingen. Uansett yrke er det sånn at en god strategi, og disiplin til å gjøre de rette tingene, og ikke minst å gi de rette rådene i rett øyeblikk har mye å si for resultatet man oppnår", sier Stavenes.