Sameiet
Sameie: Sameiet Oscars Gate 19, Orgnr: 985073597
Sameiet Oscars gt. 19 er et kombinert bolig- og næringssameie bestående av 75 seksjoner i Oslo
kommune, hvorav 9 stk. er næringsseksjoner.
I eierseksjonssameier blir kjøper eier av en sameieandel i eiendommen og får enerett til bruk av sin
eierseksjon med eget seksjonsnummer i bygget. Kjøper du en eierseksjon i et eierseksjonssameie,
reguleres eierforholdet av lov om eierseksjoner samt vedtekter og husordensregler i sameiet. Vanligvis
kan du kjøpe, selge, leie ut og belåne boligen helt fritt. Vedtektene kan inneholde
rådighetsbegrensninger. I henhold til eierseksjonsloven er det forbud mot kortidsutleie av seksjonen i sin
helhet mer enn 90 døgn i året.
I eierseksjonssameier blir kjøper eier av en sameieandel i eiendommen og får enerett til bruk av sin eierseksjon med eget seksjonsnummer i bygget. Kjøper du en eierseksjon i et eierseksjonssameie, reguleres eierforholdet av lov om eierseksjoner samt vedtekter og husordensregler i sameiet. Vanligvis kan du kjøpe, selge, leie ut og belåne boligen helt fritt. Vedtektene kan inneholde rådighetsbegrensninger. I henhold til eierseksjonsloven er det forbud mot kortidsutleie av seksjonen i sin helhet mer enn 90 døgn i året.
Sameiets økonomi:
Årsregnskapet 2023 fikk et driftsresultat på kr. 2 229 286 inkl. ekstra innbetalt lån (fellesgjeld) på kr. 839
957. Resultatet etter finans ble kr 93 335. Endring disponible midler ble kr +200 750
Resultatet etter finans ble kr. 93 335,-.
Årsresultat 2023: 936 335,-.
Budsjettert årsresultat 2024: -13 359,-.
Sameiet har god vedlikeholdshistorikk:
Rehabiliteringsprosjekt i 2019 til en kostnad på kr. 22 mill.kr. som omfattet: Total rørutskifting vann/avløp
og renovering bad i alle boligseksjoner. Påbegynt des-18 og avsluttet juli-19. - Utskifting/oppgradering av
el-anlegg i kjeller (inkl. inntakstavle) og nye stigeledninger til boligseksjonene. Påbegynt høst-18 og
avsluttet des-19. - Oppussing av trapperom og ganger, utført i okt-des 2019 - Utskifting av
vinduer/balkongdører i flere seksjoner i 2014. - Eget vaskeri (nytt vaskeri i tidligere fyrrom) - nye
tørketromler og vaskemaskiner og nytt elektrisk anlegg ble installert i 2014. - Sameiet er påkoblet
fjernvarme pr. 02.10.12. - Utskifting dører til alle boligseksjonene (og fellesarealer) med brannsikre dører
i 2011. - Omfattende vedlikehold i 2002/2003/2004, kostnad på over 6. mill. kroner: Rep./oppussing
fasader, utskifting vinduer/balkongdører i noen seksjoner og ny drenering.
Øvrig informasjon:
Ved eierskifte skal kjøper faktureres: Dekning innflyttingskostnader til sameiet: kr. 2.500,-. Til dekning av
kostnader for skilter til postkasse og porttelefon samt kostnader for arbeid. Til konto 1506.71.90936,
Sameiet Oscars gate 19, v/Norian Regnskap AS, PB 1095 Sentrum, 0104 Oslo. - Ved endring av leietaker
faktureres seksjonseier for innflyttingskostander, kr. 2.500. - Årsmøtet 2022 vedtok 7% økning av
fellesutgiftene fra 01.07.22. - Årsmøtet 2022 vedtok rehabailitering av balkonger og andre nødvendige
vedlikeholdstiltak på inntil 1. mill. kr. og vedtok å finansiere kostnaden ved låneopptak. Se foråvrif referat
fra årsmøtet 2022. - Stryet har fått utarbeidet nye vedtekter som vil ble fremlagt på et ekstraord. årsmøte
eller på årsmøtet 2023.
Informasjon fra årsmøte 2024
Balkonger 5. etg.
Arbeidet med å legge ny membran på balkongene i 5 etg. ble ferdigstilt på forsommeren i fjor. På
membranen ble det lagt trykkimpregnerte tremmer for å beskytte den. Det er nå ikke tillat å benytte
kullgriller på balkongene, grunnet brannfare. Dagens krav til høyde på rekkverk er 120 cm, høydene i 5.
etg varierte mellom 100 til 105 cm. Styret ønsket å forhøye brystningen til 120 cm, men det kunne ikke
gjøres uten godkjennelse fra PBE og Byantikvaren. Vi var selv ikke «gode nok» til å søke om dette, men
måtte benytte et firma som var godkjent. PBE godkjente å forhøye så lenge Byantikvaren aksepterte at
rekkverket ble forhøyet til dagens regelverk. I et møte med Byantikvaren fikk vi godkjenning umiddelbart
som i sin tur måtte sendes videre til PBE, før vi kunne sette i gang.
Brannvarslingsanlegget
Er bestilt og installasjon er i gang. Vi hadde innhentet fire anbud som både teknisk og prismessig sprikte
mye. Da ingen i styret anså seg for å ha tilstrekkelig kompetanse til å vurdere det tekniske ved anbudene,
ble en tidligere kollega av styreleder forespurt om han kunne bistå oss i prosessen. Anders Stensholt
hadde vært leder for Autronica Fire i Oslo inntil nylig. Evalueringen endte med at valget falt på Gowens AS
som leverandør. Det var det nest dyreste, men det beste på teknologi/pris. Installasjon startet 5. mars og
forventes ferdig i løpet av april måned.
Heis
Vi har hatt ganske hyppige driftsstans på heisen, men heldigvis har vaktmesteren de fleste gangene klart
å få restartet den. Heiskontrollen var på inspeksjon i november og det medførte flere pålegg om
utbedring. Styret besluttet tidlig i fjor høst å gå til utskifting av heisen, begrunnelsen for det blir gjort
nærmere rede for på årsmøte, ingen bestilling blir iverksatt før det. Heiskontrollen er blitt gjort kjent med
Styrets beslutning slik at vi får utsettelse med de utbedringen vi er blitt pålagt. Heisen er opprinnelig fra
1938 og oppgradert i 1996 så det er vel fornuftig å foreta en utskifting. KONE har meddelt oss at de ikke
kan garantere reservedeler til styringen etter 2024
Sporveien AS
Angående Sporveiens ønske om å utvide sitt bygg har vi ikke kommet frem til noen enighet. Vi har svart at
vi ikke ønsker en utvidelse som går på bekostning av vår hage. Vi var tilbudt en økonomisk kompensasjon
på kr 150 000 for å avgi tomt til dem. Dette har vi avvist og krevd kr. 600 000 pluss kr 50 000 for at de kan
benytte deler av vår hage som riggplass i byggeperioden. Videre har vi krevd en vesentlig bedre
oppfølging og vedlikehold av bygget enn de har hatt nå. Vi hadde en befaring og møte med representanter
fra Sporveien den 1. mars. Grunnen til at Sporveien ønsker å utvide bygget er installasjon av nytt teknisk
sikkerhets utstyr. Det vil i fremtiden bli hyppigere avganger på T-banen mellom Majorstuen og
Nasjonalteateret når Fornebubanen kommer i drift. Det er for fuktig i tunnelen til at utstyret kan plasseres
der. Her redegjorde de for sin praksis i forbindelse med grunnerverv og at de måtte gjøre dette likt i
forhold til andre saker. De har i ettertid sendt oss et nytt tilbud som er kr 350 000. Vi på vår side har senket
vårt krav til kr. 400 000, så der står saken i skrivende stund.
Avfallshåndtering, næringsdrivende.
Også i år har vi hatt utfordringer med avfallshåndteringen hos de næringsdrivende, selv om både Joe
&the Juice, Baker Hansen og Lòctaine har egne beholdere. Det tømmes for sjelden og lokkene blir da
ikke stengt så det er fritt fram for fugler og rotter til å dra matavfall utover. Vi skal ikke bare skylde på de
næringsdrivende, ved utskiftinger av leieboere blir det også ofte satt igjen ting i ganger og boder som en
ikke ønsker å ha med seg på flyttelasset. Dette byr også på utfordringer å finne ut hvem som er eierne.
Bakgården.
Det har i lengre tid vært varslet om litt lekkasje i asfaltbelegget over glassbyggersteinen og ned i enkelte
kjellere. Det ble for 10-15 år siden lagt en membran og støpe asfalt over de overlys elementene som lå i
bakken. Grunnen til at lekkasje har oppstått er at det er helling inn mot veggen de siste 10-15 cm. Det har
også resultert i råte i tersklene på dørene som leder ut i bakgården fra forretningene. Et par dører er
skiftet og noen er kappet og bygd opp med ny høyere terskel. Det vil så bli lagt et beslag som går opp på
veggen og ca. 15 cm ut fra veggen. Dette tiltaket skal forhindre at det lekker vann ned i kjellerne. Det er
også blitt skiftet lem over sjakten som tidligere ble benyttet til å lempe kull og koks ned i fyrrommet.
Utskifting av heis
På bakgrunn av vedtak på forrige årsmøte har styret besluttet at heisen skal skiftes ut. Deler av heisen er
fra byggeåret 1938 og selv med en oppgradering i 1996 begynner det også å bli mange år siden. KONE,
som vi har serviceavtale med, har varslet at de ikke kan garantere for deler til styringsenheten etter 2024.
Vi har i den senere tid hatt mye driftsstans på heisen, men som godt er, har vaktmesteren i de fleste
tilfeller fått restartet den. Vi har nå også fått noen påbud fra Oslo Heiskontroll (ikke veldig dyre), om
utbedring, men vi slipper disse om det er vedtatt at heisen skal skiftes. Skifte av heis vil beløpe seg til ca.
2,4 mill. kr. Dette vil vi få finansiert i OBOS Banken. Styret anbefaler seksjonseierne som har mulighet til
det å nedbetale sin andel av fellesgjelden, grunnet bedre betingelser som privatperson enn hva et
Sameie opnår.
Styreleder informerer i mail per 03.07.204 om følgende angående heis og lekkasjen:
Heisprosjekt:
Dessa ska lånefinasieras og motsvarar ca en belåningsökning totalt på fastigheten på ca 10%. Det er
planlagt att börja januari 2025. Kostnaden kommer att ökas först från og med neste år.
Lekkasjen i kjeller: Det er redan ordnat så inget stort kommer att göra mer där
Inget mer som er planlagt. Vi kommer att se på så felles kostnaden under hösten så de ligger i linje med
utgifter og kommer att justeras neste år. som brukligt.
Oversikt over prioriterte vedlikeholdsoppgaver følger vedlagt i salgsoppgaven.
Eierseksjonen hører til boligsameie. Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler,
regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres
oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i
sameiets styre og/eller generalforsamling.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer enn to boligseksjoner i et boligsameie lf. eierseksjonsloven
§23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte
overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med
selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.