Reguleringsmessige forhold
Eiendommen ligger i et område som er regulert for boligbebyggelse.
Reguleringsplaner på grunnen
10340000 30 BERGENHUS. LYNGHAUGEN ØVRE DEL 3 - Endelig vedtatt arealplan 28.08.1948 100,0 %
Vedtekter for plannr. 10340000. Stadfestet av dep. 28.08.1948
VEDTEKTER for bebyggelsen på Lynghaugen, øvre del, PLANNR. 10340000, vedtatt av reguleringsrådet
11. september og 7. november 1947, og av Bergen bystyre den 28. juni 1948. Stadfestet av Forsynings-
og Gjenreisningsdepartementet den 28. august 1948.
§ 1.
1. Det regulerte område er vist på planen ved røde begrensningslinjer.
2. Bebyggelsen innenfor dette område må ikke ligge tomtegrenser og veier nærmere enn de inntegnede
stiplede linjer angir. Hvor de stiplete linjer er sammenhengende fra hus til hus, skal bebyggelsen ligge
med hovedveggen i denne linje.
§ 2.
1. Bebyggelsen skal, når unntas de på planen angitte bygg til garasjer, uthus, kun innredes for vanlig
boligbebyggelse.
2. Kjellerleiligheter kan kun tillates med helserådets samtykke.
§ 3.
1. Bygningene kan oppføres i inntil 2 etasjer.
2. Gesimshøyden må i gjennomsnitt på laveste side ikke være over 4m for 1-etasjes hus og 7m for
2-etasjes hus, målt fra det punkt som ligger lavest av naturlig eller framtidig terreng.
3. Takhellingen skal være mellom 30 og 35 grader.
4. Takene skal tekkes med røde teglstein.
§ 4.
1. Mot regulert vei oppsettes 0,8 meter høye gjerder av type godkjent av regulerings-rådet.
Sammenhengende gjerder må utføres av ensartet konstruksjon og farge.
2. Hvor det ansees nødvendig må der settes forstøtningsmurer under gjerdene.
§ 5.
Fargene på hus og gjerder skal godkjennes av tilsynsrådet for byens utseende.
§ 6.
Ingen tomt må beplantes med trær eller busker som virker sjenerende for naboene.
§ 7.
Parsellselger er ikke berettiget til ved privat servitutt å etablere forhold som står i strid med disse
vedtekter.
§ 8.
Unntagelser fra disse vedtekter § 1 - 4 kan - hvor særlige grunner taler for det - tillates av reguleringsrådet
innenfor den i bygningsloven fastsatte ramme.
§ 9.
Ved siden av disse vedtekter gjelder bestemmelsene i bygningsloven og vedtektene for åpen bebyggelse
for Bergen.
Kommuneplan
65270000 KOMMUNEPLANENS AREALDEL 2018 19.06.2019 100,0 %
Arealformål i kommuneplanen
65270000 2 - Framtidig 1001 - Bebyggelse og anlegg Ytre fortettingssone Y 100,0 %:
§ 26.4 Sone 3 Ytre fortettingssone
26.4.1 Ytre fortettingssone kan videreutvikles med bolig- og næringsformål. Næringsvirksomheter som
medfører støy, forurensning, vesentlig økt trafikkbelastning eller andre vesentlige ulemper for
omgivelsene tillates ikke.
26.4.2 Det skal utarbeides innledende stedsanalyse som grunnlag for reguleringsplan (jfr. § 3).
26.4.3 Alle byggeprosjekt skal beskrive hvilke nye bruksmessige og visuelle kvaliteter som tilføres
omgivelsene.
26.4.4 Det skal sikres gjennomgående gang-/sykkelveger med god tilknytning til sentrumskjerner,
skole/barnehage, tjenesteyting og rekreasjonsområder.
26.4.5 Grad av utnytting skal tilpasses omgivelsene, og skal være mellom 30 % og 120 % BRA.
26.4.6 Det skal tilrettelegges for et variert og mangfoldig bygningsmiljø, med særlig vekt på variasjon i
boligtilbudet.
26.4.7 Byggehøyde skal tilpasses til omgivelser og terreng. Ny bebyggelse bør ikke gi vesentlig reduksjon
av sol- og utsiktsforhold for eksisterende boliger.
26.4.8 Handel kan tillates gjennom reguleringsplan, innenfor rammer gitt i § 21.
Hensynssoner Gul støy i kommuneplanen
65270000 KpStøySone H220_3 Vei støy - gul sone 90,8 %
§ 33.5 Gul støysone (220)
Støyfølsomme tiltak skal håndteres i samsvar med § 22
§ 22 Støy (pbl §§ 11-9 nr 6 og 11-8 tredje, ledd bokstav a)
22.1 Generelt
22.1.1 Den til enhver tid gjeldende versjon av retningslinje T-1442 med tilhørende veileder skal legges til
grunn for saksbehandling.
22.1.2 Grenseverdier gitt i T-1442 tabell 3, nedre grenseverdi for gul sone, skal tilfredsstilles for tiltak som
gir nytt støyfølsomt bruksformål, herunder bruksendring, og ved etablering av nye støykilder.
22.1.3 Grenseverdiene kan fravikes innenfor rammene av § 22.2.
22.1.4 Ytterligere avvik innenfor rammene av § 22.3 kan vurderes.
22.1.5 Barnehager og grunnskoler skal ikke etableres i rød støysone.
22.2 Tiltak i støybelastet område tilsvarende gul støysone
Grenseverdier kan fravikes dersom det dokumenteres gjennom støyfaglig utredning at følgende kriterier
er oppfylt:
a. Planløsning og stille side Alle boenheter skal ha minst en fasade som vender mot stille side der
støynivået ikke overstiger nedre grenseverdi for gul sone. Minimum halvparten av oppholdsrom og minst
1 soverom skal ha minst 1 vindu som kan åpnes mot stille side. Barnehager og grunnskoler skal ha alle
oppholdsrom på stille side.
b. Støyutsatte sider Støynivået skal ikke overstige nedre grenseverdi for rød sone. Spesielt for øvrig
byggesone og LNF: Grenseverdi reduseres med 5 dB.
c. Uteoppholdsareal
Støynivået skal ikke overstige nedre grenseverdi for gul sone.
22.3 Spesielt for tiltak i støybelastet sentrumskjerne S
22.3.1 For tiltak som ligger i rød støysone kan grenseverdien for støyutsatt side økes
med inntil 8 dB i S1-8 og 5 dB i øvrige S-områder.
22.3.2 Krav til planløsning, stille side og uteoppholdsareal skal oppfylles. Der offentlig areal helt eller
delvis dekker behovet for uteoppholdsareal kan dette ha inntil 3 dB høyere støynivå enn grenseverdi, men
minst 50 % av det totale uteoppholdsarealet skal overholde støykravet.
22.3.3 Forutsetninger for bruk av utvidete avvik etter § 22.3:
a. Unntak skal bare benyttes der støynivået er for høyt til at samfunnsmessig riktig boligfortetting kan
oppnås basert på normale grenseverdier. Unntakene er ikke et argument for dårligere støystandard enn
det som kan oppnås med normale tiltak.
b. Byggetiltaket med støytiltak skal reguleres.
c. Reguleringsplanen skal belyse alternative utbyggings-løsninger og avbøtende tiltak (herunder behov for
balansert mekanisk ventilasjon, kjøling og utvendig solskjerming).
d. Angitte avvik gjelder bare for veitrafikkstøy og banestøy.
e. Barnehager og grunnskoler omfattes ikke.
22.4 Nye støykilder
22.4.1 Ved etablering av nye støykilder og vesentlig endring av eksisterende støykilder gjelder § 22.1.
Unntak som beskrevet i § 22.2 krever særlig utredning og begrunnelse. Utvidete unntak for
sentrumskjerner etter § 22.3 vil normalt ikke være relevant.
22.4.2 Tiltakshaver skal dokumentere støyforhold og avbøtende tiltak i støyfaglig utredning, og utarbeide
støysonekart.
22.4.3 Stille områder skal i størst mulig grad opprettholdes uten ny støypåvirkning. Støyutredning skal
drøfte bortfall av stille områder og påvirkning på viktige rekreasjonsområder og kulturmiljøer. Dersom det
oppstår negative konsekvenser skal alternative løsninger, avbøtende tiltak vurderes og iverksettes.
22.5 Bygg- og anleggsarbeider
22.5.1 Grenseverdier gitt i T-1442 kapittel 4 skal i utgangspunktet tilfredsstilles. Ved overskridelser av
grenseverdiene skal det varsles og gjennomføres avbøtende tiltak i samsvar med T-1442 og M-128.
Kommunedelplaner under arbeid
71740000 20 Kommuneplanens arealdel KPA 2027 202417461 100,0 %
Planer i nærheten av eiendommen
65820000 34 ÅSANE/BERGENHUS. BYBANEN FRA SENTRUM TIL ÅSANE, DELSTREKNING 3,
EIDSVÅGTUNNELENTERTNESKRYSSET 3 202220563
10450000 30 BERGENHUS. SOLBAKKEN - NORDRE ØYJORDEN 3 -
65810000 34 BERGENHUS. BYBANEN FRA SENTRUM TIL ÅSANE, DELSTREKNING 2,
SANDBROGATEN-EIDSVÅGTUNNELEN 3 202220562
11050000 30 BERGENHUS. ØYJORDEN - STEMMEMYREN, REGULERING AV VEIER 4
Godkjente tiltak i nærheten av eiendommen
168/1395 139337972-2 Tilbygg Enebolig Igangsettingstillatelse 18.10.2024 202414700
168/1395 301374592 - Garasjeuthus anneks til bolig Igangsettingstillatelse 18.10.2024 202414700
168/1395 301374596 - Garasjeuthus anneks til bolig Igangsettingstillatelse 18.10.2024 202414700
Andre opplysninger
Hele eller deler av eiendommen antas å være berørt av støy fra veitrafikk over grenseverdier gitt av statlige
myndigheter og i kommuneplanens bestemmelser. Antakelsen er basert på overordnede
støyberegninger. Dette vil kunne få betydning for behandlingen av plan- og byggesaker som omfatter den
aktuelle eiendommen, blant annet medføre utredningsplikt for tiltakshaver/forslagstiller og eventuelt
krav om avbøtende tiltak.