Hent inn flere meglere og tenk på første møte som et jobbintervju.
Resultatene kommer ikke av seg selv, de er et resultat av den jobben som gjøres. Hvem tenker du vil forvalte dine interesser på best mulig måte? Hvem vil levere det beste resultatet, etter både en trygg og effektiv salgsprosess. Meglere er like forskjellige som andre mennesker. Man ser verden ulikt og man megler ulikt. Man har ulike mål og metoder. Det er en stor forskjell på både kvalitet og produkt. Man blir ikke fotballspiller av å ta på seg en fotballdrakt, man blir heller ikke megler ved å kle seg som en, eller snakke som en. Det er ikke løftet om pris som skaper resultatet, det er prosessen og den strategiske linjen man velger. Det er utrolig viktig å gjøre et grundig forarbeid og legge en optimal plan. Er megleren hos deg kortere enn to timer er det vanskelig å se at man har tilstrekkelig fokus til at man skal rekke å gjøre de nødvendige forberedelsene. Gode meglere har substans i analysene sine og bruker statistikker og markedsanalyser som er forståelige og gir gode utgangspunkt for verdi og prosess slik at du er trygg på at eiendommen din selges på best mulig måte.
Velg den megleren som har den beste planen.
Megleren du velger må ha troverdighet og engasjement og ikke minst legge en god plan sammen med deg. Det er smart å starte forberedelsene tidlig. Bør vi pusse opp, er det møbler vi bør fjerne for å gjøre det mer romslig, bør vi fjerne nips og personlige gjenstander, bør vi style? Det er mange spørsmål som melder seg, og alt dette tilbyr vi i Proaktiv deg rådgivning til. Det er uansett naturlig å begynne med noe så enkelt som hva man skal selge. Hva er det med din eiendom som gjør den spesiell og unik? Eiendom er like forskjellig som mennesker og noens drøm er andres mareritt. Det som er helt avgjørende for noen er helt underordnet for andre. Hva skal man definere som de viktigste kjøpsargumentene? Hva er det viktigste med eiendommen når det gjelder opplevelse av verdi? Er det antallet soverom? Det byggtekniske? Heis, peis, uteplass, utsikt, garasje, hage eller noe helt annet? Noen faller for et flott kjøkken, mens andre elsker at det er badekar. Noen elsker farger og innredning og har en langt høyere betalingsvilje for en god presentasjon enn andre. Husk at kjøperen skal oppleve din eiendom bedre enn alle andre for at de skal velge å kjøpe denne fremfor noe annet. Det er meglerens ansvar å få frem disse grunnene klart og tydelig for alle som kan være interesserte i å kjøpe eiendommen. En god pris får man når alt stemmer, superprisen får man når noen virkelig ikke kan se for seg noe annet enn at livet blir bedre om man får flytte inn i nettopp din bolig og hjertet banker tungt og hurtig ved tanken. Emosjonelle føringer gir deg en langt riktigere kjøper enn de rasjonelle alene.
Husk at du bare er på jakt etter én kjøper.
Du er på jakt etter den kjøperen som av flest riktige grunner betaler mer enn alle andre og er strålende fornøyd allikevel. Når du har definert de viktigste kjøps-grunnene til eiendommen din sammen med megler så må du definere den optimale kjøperen til eiendommen - tilpasset kvalitetene. Hvem er det som i en ideell verden kjøper eiendommen for mer enn alle andre. Hvilke karakteristika skal de ha. Tenk at bare det faktum at naboen er bestekameraten til en av interessentene er tilstrekkelig til å forklare en betalingsvilje på mange hundretusen om man ser for seg at barna skal vokse opp sammen slik de selv gjorde i barndommen. Rasjonelt? Ja, delvis, men i aller høyeste grad også emosjonelt. Vi har alle våre grunner basert på liv, opplevelser og tanker om fremtiden. De færreste kjøper en eiendom fordi de trenger et sted å oppholde seg. De fleste kjøper en eiendom fordi det gir rammer for en ny fremtid. En fremtid som gir noe annet og tilpasset det livet man ser for seg. Hvordan man priser eiendom er noe annet enn hvordan man priser sin egen fremtid. Derfor ser vi at ulike mennesker har veldig forskjellig opplevelse av verdi, ikke grunnet bygge-kostnader, men fordi det representerer noen tanker om hvordan livet skal være. Det er aldri vanskelig å finne en kjøper, det som er utfordringen er å finne den rette kjøperen, alle andre er bare statister som er med på å bidra til å skape interesse og trykk. Ingen betaler mer enn de må, og andres interesse er den viktigste prisdriveren i et normalmarked.
Velg en megler med solid markedsføring.
En grunnforutsetning for å oppnå best mulig pris etter en trygg og effektiv prosess er alltid at den optimale kjøperen som et minimum ser at eiendommen er for salg og tar stilling til den. Det betyr at markedsføringen både må ha en tilstrekkelig og riktig bredde og ikke minst at innholdet må være kvesset mot det publikumet som er definert som optimal målgruppe for eiendommen. Det må ikke være tilfeldigheter som styrer dette da forskjellen på et godt og et dårlig salg fort kan være meget store summer. Langt mer enn forskjellen på en god eller dårlig megler, eller forskjellen på en god eller dårlig markedsføring. Vi pleier å si at det er ganske enkelt å se på den CV-en hver enkelt megler til enhver tid ligger ute med. Se på eksponeringen av de eiendommene megler har liggende i markedet, er tekstene gode? Har de definert kjøpegruppe? Viser bildene at kjøpegruppen er definert? Er bildene tatt på en solskinnsdag eller på en tilfeldig dag? Noen enkle regler som bør følges:
a) Anbefaler megler kun å markedsføre eiendommen på finn.no? Styr unna. Det er en billig, men meget risikabel markedsføring som fort kan lede til at kjøperen ikke ser at eiendommen er for salg. Man treffer ikke dem som ikke er toppmodus og som er midt i jakten om man ikke bruker andre kanaler også og dette endrer seg fra uke til uke. Det må ikke være slik at hvem som kjøper eiendommen er tilfeldig. De gode salgene kommer ikke av seg selv, de kommer av en planlagt og riktig prosess.
b) Har megleren du vurderer bilde av eiendommen utvendig i annet enn blå himmel og med sol? Tror du at det gjør at eiendommen presenteres bedre eller dårligere? At den får mer eller mindre oppmerksomhet? Er grunnen at det er bra eller at megleren bare ikke har fokus på kvalitet. Styr unna! Slurver man med slike ting så er det langt verre ting i vente.
Velg den megleren som gjør at du sitter igjen med mest mulig selv.
Velg den beste og ikke den billigste. Det er sjeldent det er den samme. Det er et kjennetegn på en dårlig megler at de lover mye og koster lite. Det er rett og slett en kombinasjon som er tilsynelatende attraktiv, men pris og kvalitet henger sammen med alle ting i livet. Det finnes etter hvert mange ulike «selg-bolig-selv» løsninger på markedet som Propr, Marton m.m. I noen tilfeller, om man har tid og kompetanse til å gjennomføre et optimalt boligsalg selv, kan det være riktig å håndtere jobben selv. Men husk at boligen sannsynligvis er den største verdien du eier, så sørg for å forvalte den på best mulig måte. Vi pleier å si at en god megler er en investering, mens en dårlig megler er en kostnad. Du ville nok ikke valgt den billigste advokaten, tannlegen eller fotballspilleren til laget ditt. I alle fall ikke om du ønsker å vinne.