Hva skjedde i mellomtiden? Tonje ler, og forklarer:
- Jeg revurderte min oppfatning veldig fort. De andre meglerne var «høye og mørke». De virket desperate på å få oppdraget. Lasse var så rolig og tilbakelent at jeg først avskrev ham. Men utover i intervjuet var det han som ga trygghet og ro. Jeg kjente at jeg stolte på ham, sier Tonje.
I dag angrer ikke hun og samboer Alexander Fon Hals på det. De fikk 3,25 millioner for den 65 kvadratmeter store leiligheten – det de trengte for å realisere drømmen om å flytte til Tønsberg og bygge enebolig.
Ingen på visning
Selv da ingen dukket opp på første visning, tvilte hun ikke på meglervalget hun og Alexander hadde gjort.
Men hva gjør en megler når ingen kommer på visningen?
- Hvis det ikke kommer folk på visning, må vi analysere hvorfor. Hvor mange hadde vist interesse? Hva gjorde at de ikke kom? Vi ser på responsen på annonsene, og gjør eventuelle justeringer. Og vi kontakter de som har vist interesse, men som ikke dukket opp likevel, sier Lasse Bastrup. Det eneste han sjelden anbefaler, spesielt tidlig i salgsprosessen, er å sette ned prisen og prøve å lokke folk på den måten. Det er i utgangpunktet det dyreste man kan gjøre, og det er viktig å sørge for at alle andre muligheter er prøvd først.
- Prisen er satt ut fra en faglig vurdering av markedet i området. Da må vi lete etter andre løsninger enn å endre prisantydning, sier han.
Bastrup arrangerte privatvisninger til interesserte kandidater, og i sluttfasen av salgsprosessen ble det prisforhandlinger med bud og motbud som gjorde at prisen kom dit at paret sa ja til å selge.
- Lasse stilte opp, og ga seg ikke. I dag er jeg glad at jeg ikke lot meg sjarmere av de mest pratsomme og ivrige meglerkandidatene, men fulgte magefølelsen, sier Tonje.
Solgte etter styling
Tilstrømningen til visningen på leiligheten i Osterhaus’ gate 10 i Oslo var heller ikke stor da megler Christoffer Akerjordet la den ut for salg for en kunde: Bare en person møtte frem. Den store seksjonen var delt opp i to leiligheter hvor den ene kunne leies ut og bidra til å finansiere kjøpet. Men det var ikke nok til å interessere de potensielle kjøperne.
Da tok megler Akerjordet grep, i samarbeid med stylist Tone C. Røisgård i TCR Homedesign. Veggene på de fleste rommene ble malt i tidsriktige farger, og av andre varige endringer ble det satt inn en ny kjøkkenøy. I tillegg kom Røisgård med møble, lamper og dekor som ga leiligheten et nytt og helt annerledes uttrykk.
- Ofte handler det blant annet om å råde kundene til å ta bort overflødige ting: De har dette som et hjem, og nå skal det gjøres om til et utstillingsvindu. I tillegg gir vi ofte råd om å male. Avhengig av utgangspunktet låner vi også ut alt fra puter og sengetepper til møbler, hvis det er nødvendig, forteller Røisgård.
Styling av en slik leilighet koster som regel et sted mellom 15 og 20 tusen kroner. For eieren av leiligheten i Osterhausgate 10 var det en god investering, for da leiligheten ble annonsert på nytt, ble den solgt før første visning til en pris som var mer enn det selgeren hadde uttrykt forventning om.
- Styling er bare en del av totalpakken en god megler skal kunne levere på, men i noen tilfeller er det utslagsgivende for et godt resultat. God styling kan utløse kjøpslyst og inspirasjon hos potensielle kjøpere til hvordan deres nye bolig kan bli dersom de får tilslaget, sier Akerjordet.
Ikke alltid nok
At boligen fremstår fin på bilder og på visning er en viktig komponent i et vellykket boligsalg, men det er ikke nok alene. Da eierne av Sersjant Døhlies veg 10 på Råholt i Eidsvoll skulle selge, bestemte de seg for å gjøre det med en «gjør-det-selv»-løsning som tilbys av et annet selskap i boligmarkedet.
Eieren hadde gjort en veldig god jobb med å style boligen selv, og hadde brukt profesjonell fotograf til å ta fine bilder som viste boligen fra på sitt beste. Etter nesten fire uker på markedet måtte eierne likevel innse at salgsforsøket ikke hadde ført frem, og de slettet annonsen fra Finn.
Da tok de kontakt med megler Lise Blomberg hos Proa på Jessheim, som fikk oppdraget med å prøve å selge huset.
– Det var gjort et godt forarbeid fra eiers side. Når det gjaldt bildene sørget jeg kun for å ta et kveldsfoto i tillegg. Ellers brukte jeg mesteparten av bildene de hadde fra før, og satte dem opp annerledes i en ny annonse med nye tekster – uten å skjele til det som hadde ligget ute før, forteller Blomberg.
Det kom fem interesserte på visningen, og to av dem la inn bud. To dager etter visning var eiendommen solgt. Til slutt endte prisen 570.000 kroner over det som var prisantydningen første gang eiendommen ble lagt ut for salg.
De dyktige meglerne lykkes
Blomberg mener salget av Sersjant Døhlies veg 10 er et godt eksempel på forskjellen en dyktig megler kan utgjøre.
– En god megler er en investering. For oss i Proaktiv er målet i hvert boligsalg at megler skal være en investering, det vil si at kunden skal sitte igjen med mer enn om hun hadde gjort jobben selv eller brukt en billigere megler, sier Blomberg.