wngetbilde9MDLVYW8

Noen tanker om bolighøsten og hva vi kan forvente

Det er mye som har skjedd i både den utenlandske og norske økonomien så langt i 2022 – og vi får stadig spørsmål fra kunder om hva som skal skje med boligprisene. Det er en del faktorer man skal følge tett for å forstå, og dermed kunne handle i forhold til.
 

Publisert: 11. aug 2022
Helt konkret er det:
  • Prisendring på energi
  • Økte matvarepriser
  • Økt rente 
Etter hvert som disse faktorene påvirker økonomien, vil risikoen øke og betalingsviljen bli redusert.
Det vil etter vår mening være naivt å ikke tro at endring i grunnleggende økonomi skal kunne gi utslag i boligprisene, men spørsmålet er når og i hvilken grad.
 
Det rentesensitive markedet – førstegangskjøpere av mindre leiligheter
Det åpenbare er at det er det mest rentesensitive markedet som rammes av de overnevnte faktorene først. Dette er også en del av markedet som responderer først og sterkest på usikkerhet. De minste leilighetene vil få færre potensielle kjøpere under en rentestigning. For disse er det et åpenbart alternativ å leie.
 
Ettersom prisen dannes i balansen mellom tilbud og etterspørsel vil dermed en god indikator være volumet i leiemarkedet og utvikling av leiepriser. Nå er det sterkt økende leiepriser, og en økende pågang på leie vil normalt forutsette et svakere trykk i kjøpersegmentet. Normalt skal dette også påvirke andre boligtyper over tid. Spørsmålet er som sagt hvilke utslag det gir, men det vil naturligvis være knyttet til både de reelle endringene i økonomien, men også psykologien i markedet. Om fallet kommer vil det ofte være selvdrivende, fordi ingen trenger å kjøpe noe som helst om det er en forventning om at det er rimeligere i morgen enn i dag, da faller trykket på kjøpersiden markant.
 
wngetbilde
Rigget for å bo godt over tid
Det er en del ting som balanserer dette. Det viktigste er at det er et ganske stort fall i tilbudsvolum i en del segmenter. Folk har pusset opp og stellet i hus og hage gjennom pandemien, og er rigget for å kunne bo godt over tid. Det er færre grunner til å flytte og kjøpsalternativene er færre. En usikkerhet i markedet gir normalt et volumfall fordi det gir en dobbelvirkning. Folk stiller spørsmålet: "får vi solgt om vi kjøper", og på den andre siden: "er det noe å kjøpe om vi selger". Når flere blir sittende å observere får vi den viktigste grunnen til stopp på tilbudssiden, men også naturligvis et fall på kjøpersiden siden de fleste som skal selge også skal kjøpe noe.
 
En del av kjøpermassen som flyttet fra hus til leilighet når de var 70 og 80 år - har de siste årene flyttet langt tidligere - når de var 50 og 60 år. Folk med god økonomi har kunnet kjøpe leiligheter med størrelse og fasiliteter med tanke på å bo livet ut. Det betyr at det er en fleksibilitet i når man trenger, og vil flytte. De kan vente mange år før de må. Volumet strupes derfor noe. På villasiden er det veldig lite i markedet, og her er man også minst rentesensitiv - man kan kanskje si at børs er viktigere en bank for denne gruppen. Rente blir dermed underordnet, og kan faktisk for noen virke stimulerende fordi innskudd gir sikker avkastning.
 
ewtwtw
Arv gjennom generasjoner
Arv har også en stor betydning for tredje generasjon som har tjent egne penger og bygget formue. Arv gjennom tre generasjoner fordelt på to barn i snitt, og ikke åtte gir en sterk kapitaltilgang, og man kan håndtere en ganske stor økning i kostnader på en ganske ordinær arv. Disse vil på så måte ikke bli like påvirket av økningen i de tre faktorene vi peker på i artikkelen. 

Tips til deg som skal selge innen kort tid
Renteøkningen kommer til å fortsette, og den vil gi virkninger - spørsmålet er som vi startet med bare når og hvordan. Hvis vi skal komme med en anbefaling avslutningsvis til dere som skal selge bolig denne høsten – ikke vent i mange måneder med å gjøre det. Selg nå hvis du kan. Noen segmenter i markedet vil holde seg stabilt høyt og i solid utvikling. Andre vil nok merke endringen i rammevilkår bedre. Uavhengig av dette så er det slik at valg av prosess, innpakning og budskap, synlighet og bredde i markedsføring alltid vil være viktigere enn markedssituasjonen. Rammevilkårene kan man gjøre lite med, men valget av hvordan man skal megle er alltid det viktigste. En god megler skal gjøre gode og solide valg slik at resultatet blir optimalt, en god megler skal alltid slå markedet både på prosess og resultat. Vårt råd er derfor - velge en god megler og få et godt resultat.
 
 
3168679__DSC5973_jpg
Del denne artikkelen

Relaterte artikler

Les flere artikler av samme emne