Jeg opplevde alltid at megleren vår hadde oversikt og at interessene våre var godt ivaretatt hele veien, fra første møte til sluttoppgjør. Jeg ble overrasket over hva vi sammen fikk til når leiligheten sto klar til fotografering. Det kunne ikke ha blitt så bra uten god styring fra megleren vår, forteller Jonsdottir.
Hun kvitterte med 100 poeng av 100 mulige i den påfølgende vurderingen av megleren. Birkeland er megler hos Proaktiv Eiendomsmegling i Bergen, og ble selvsagt glad over attesten fra Jonsdottir.
– Det beste ved denne jobben er tilfredsstillelsen ved å gjøre både selgere og kjøpere fornøyde. Det kommer ikke av seg selv. Det handler om å yte maks innsats gjennom hele salgsprosessen, sier hun.
Se hva flere kunder synes om Proaktivs meglere lenger ned i saken.
Birkeland er ikke et unntak blant Proaktiv-meglerne, men typisk for hvordan kundene opplever kjedens meglere. I løpet av karrierene sine har hun og kollegene Kay Stian Espeland i Stavanger, Live Gjøystdal i Lillestrøm og Christer A. Pedersen på Moholt solgt til sammen nesten 2000 boliger. Alle fire har snittscore på nesten 100 på kundetilfredshetsmålingene kjeden gjennomfører etter at boligsalg er avsluttet.
– Det er et ganske enkelt regnestykke som bestemmer hvor tilfreds kundene dine er, sier Live Gjøystdal og fortsetter: – Det er summen av kompetanse, tilstedeværelse gjennom hele prosessen og innsatsen du legger ned som megler.
Sammen med kollegene trekker hun fem nøkkelpunkter som avgjør hvor tilfreds kundene blir:
1. Sett av tid
Megleren må alltid sette av nok tid – helt fra første befaring av eiendommen. På befaringen må megleren skaffe seg en grundig og god gjennomgang av eiendommen. Da får man et riktig bilde av hva som skal selges og hva som er de mest aktuelle kjøpergruppene.
– Mange blir overrasket når jeg noen ganger bruker både to og tre timer på en slik befaring. Kanskje har de hatt andre meglere der som har gjort besøket unna på en halv time. Skal man gjøre en god jobb, er det for lite, sier Kay Stian Espeland.
2. Legg en strategi
En eiendom selger ikke seg selv. Megler og selger må sammen legge den rette strategien slik at salgsmateriellet når de rette kjøpergruppene – med de rette tekstene og bildene som gjør at noen tenker «Dette er drømmeboligen min!». For noen der ute er boligen din drømmeboligen. Det er disse man må finne.
– Jeg pleier å si at vi skal legge en plan som gjør at det skjer en forelskelse mellom kjøper og eiendom. Da må vi sørge for at de rette kandidatene kommer på visning. Finner man den rette kjøperen, får man den optimale prisen, sier Christer A. Pedersen.
3. Skap trygghet
I en bolighandel er det to parter som begge trenger trygghet i prosessen; kjøper og selger. En god megler sørger for dette. Ett av mange punkter i et slikt arbeid, er at megler og selger går igjennom produsert materiell for å se at alt er korrekt.
– Et trygt salg forutsetter at kjøperne får en full oversikt over alle sider ved en eiendom slik at beslutningsgrunnlaget er tilstrekkelig. Jeg jobber alltid mye med dette, slik at all relevant informasjon er tilgjengelig for kjøperen. Det gjør at alle parter kan sove bedre om natta, sier Andrea Birkeland.
4. Megler må kunne boligen
Før visningen er det viktig at megleren «kan» boligen som skal selges. Hun skal vite det som er verdt å vite. Proaktivmeglerne ønsker også at selgeren selv er tilstede.
– Jeg setter min ære i å kunne svare på spørsmål som måtte komme. Noen ganger skjer det likevel at det dukker opp et spørsmål som ikke kan besvares på stående fot. Da sier en god megler at «Det må jeg få lov å sjekke opp og komme tilbake til deg på». Ingen reagerer negativt på det, og de fleste opplever det som betryggende at megleren er ærlig også på dette, sier Live Gjøystdal.
5. Budrunden avgjør
To helt like boliger som selges rett ved siden av hverandre, oppnår aldri samme pris. Grunnen er at det ikke er markedet som avgjør boligens verdi. Megleren derimot, er utslagsgivende for salgsprisen gjennom jobben som blir gjort underveis.
– Jeg tenker på budrunden som en forhandling der min jobb er å prøve å skape enighet mellom kjøper og selger. For de som er i budrunden, er det boligdrømmen som er innenfor rekkevidde, sier Kay Stian Espeland.
– Jeg kan ikke hjelpe selger til å få bedre pris enn jeg klarer å motivere kjøper til å betale. Derfor er det helt avgjørende for å oppnå det beste resultatet å finne den rette kjøperen, den ene som er villig til å betale mer enn alle andre, av de rette grunnene, sier han.
Dette sier kundene om Proaktivs meglere:
Andrea Birkeland, Proaktiv Eiendomsmegling Bergen
– Jeg følte alltid at vår megler hadde oversikt og at våre interesser var godt ivaretatt, sier boligselger Helga Jonsdottir.
Les hva andre kunder sier om Andrea
Kay Stian Espeland, Proaktiv Eiendomsmegling Stavanger
– Troverdig, korrekt og ryddig. Veldig fornøyd med megleren min, Kay Stian. Fikk han anbefalt og anbefaler han videre, sier boligselger Siv Fagerland.
Les hva andre kunder sier om Kay Stian
Christer A. Pedersen, Proaktiv Eiendomsmegling Moholt
– Christer satte seg inn saken vår fra dag én, og leverte resultater innen kort tid som var over våre forventinger med tanke på at eiendommen hadde vært over ett år hos noen andre uten å gi noe resultat, sier eiendomsselger Ronny Medina.
Les hva andre kunder sier om Christer
Live Gjøysdal, Proaktiv Eiendomsmegling Lillestrøm
– Live jobbet ekstremt smart, smidig og effektivt. I et vanskelig marked var vi veldig fornøyd med resultatet av både pris og prosess, sier boligselger Liz Bjerkeseth.
Les hva andre kunder sier om Live