Aksjelaget
Boligaksjeselskap: AS Nobelsgate 23, Orgnr.: 921626436
Leilighetsnr.: 203, Aksjebrevnr.: 1311-1340
Gebyr for hjemmelsovergang: 3600, Tinglysningsgebyr pant: 3600
Andel fellesgjeld: 75122
Denne eierformen ligner borettslagsbolig. I stedet for at du kjøper en andel, kjøper du en aksje med
tilknyttet eksklusiv bruksrett til en bestemt bolig. Ved kjøp av aksje(r) blir du medeier (aksjonær) i
boligaksjeselskapet, og får medbestemmelsesrett sammen med de andre aksjonærene i selskapet.
Eier du en aksje med bruksrett til en bestemt bolig har du i utgangspunktet full råderett over boligen du
har bruksrett til. Begrensninger i bruksretten kan imidlertid følge av aksjeloven og boligaksjeselskapets
vedtekter.
Boligaksjeselskapets økonomi:
Årsregnskap
Aksjelaget fremstår ryddig med et veldrevet styre, utfyllende vedlikeholdshistorikk og en god, stabil
økonomi. Årsregnskapet er ført i henhold til regnskapslovens bestemmelser for små og mellomstore
foretak og er basert på fortsatt drift. Resultatet av driften for 2023, gir et overskudd på kr. 479.454,- før
finanskostnader. Medregnet finansresultatet hadde gården et årsresultat på kr. 246.414,-. Etter avdrag på
lån utgjør selskapets omløpsmidler den 31.12.2023 kr. 858.756,-.
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og
felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i boligaksjeselskapets styre og/eller
generalforsamling.
Aksjelaget Nobels gate 23 består av 49 leiligheter og 2 næringslokaler. Det er registrert med
organisasjonsnummer 921 626 436. Bygården har større inntektsstrømmer fra de to næringslokalene i 1.
etasje, og renter og avdrag på selskapets lån dekkes fullt ut av disse inntektene.
EN HISTORISK BYGÅRD
Bygården ble opprinnelig tegnet av arkitektene Borthen & Brantzeg i 1928 for A/S Høyer-Ellefsen, oppført i
1929 og ferdigstilt i 1930. Bygget, som var et såkalt apertementshus , inneholdt ett-, to- og treroms
leiligheter, der treromsleilighetene hadde hall, salong, bibliotek/soverom, og gikk under betegnelsen
suite . Etteromsleilighetene var kalt ett-væresles , og kunne skilte med sovealkove, bad og tekjøkken.
HJEMMESIDE
Aksjelaget har egen hjemmeside med nyttig informasjon: https://www.nobelsgate23.no/
STYRET
Styret kan kontaktes gjennom bygårdens nettsider eller via selskapets e-postadresse:
styret@nobelsgate23.no.
FELLESVASKERI
Det er et praktisk fellesvaskeri i kjelleren, samt tørkerom. Der kan beboere reservere intervaller på to
timer. Beboer disponerer hele vaskeriet (3 vaskemaskiner og 2 tørketrommel) i hele reservasjonstiden.
Dette blir gjort på aksjeselskapets hjemmeside. Det er ingen ekstra kostnad for å vaske klær eller bruke
tørketrommel.
TRENINGSROM
Treningsrom kan reserveres i intervaller på 60 minutter mellom 07.30 og 20.00 gjennom SNE Helse.
Dette er ved siden av hovedinngangen i samme bygg. Eget abonnement på 100 kr i mnd tegnes direkte
med SNE Helse. Utenom åpningstider kan abonnementer bruke treningsrommet på ledig basis.
SYKKELPARKERING
Det er sykkelparkering i kjeller, ved siden av fellesvaskeriet.
RENHOLDSTJENESER
Aksjelaget har engasjert en renholder på deltid ved Anna Zofia Kulska.
VAKTMESTERTJENESTER
Selskapet har engasjert vaktmester på deltid som er i bygget minst annenhver uke.
INNFLYTTINGSGEBYR
Det er et innflyttingsgebyr også ved utleie på kr. 5.000,-. Ved møblert utleie er gebyret kr. 2.000,-. Se
vedtektene for mer informasjon.
Eierskiftegebyr kjøper: 1596,-
Notering av pant: 3 600
Notering av urådighet: 3 600
STØRRE VEDLIKEHOLD OG REHABILITERING
"En bygård godt rustet for fremtiden." Nobels gate 23 var ved slutten av året 2023 godt vedlikeholdt. Større
arbeider knyttet til rørfornying, heis og fasade er tidligere gjennomført, og byggets infrastruktur er i det
vesentlige i god stand til tross for sin alder. Styret arbeider etter en langsiktig og preventiv rettesnor, der
bygårdens bygningsmessige kvaliteter ivaretas på best mulig måte. Styret er av den oppfatning at en
kvalitetsbevisst forvaltning av bygården gir størst mulig verdiskapning for aksjonærene på lang sikt, og
sikter derfor på å opprettholde dagens høye estetiske standard i vedlikeholdsarbeid fremover.
1980 - 2011:
Av relevans til dagens vedlikehold, ble hovedel-anlegget byttet på slutten av 80-tallet. Søppelrom med
adgang fra Eck.gt. ble videre etablert, og selskapet kjøpte tilbake næringslokalene i første etg. Videre ble
vestibylen og vaskeriet pusset opp.
2011:
Selskapet foretok total utskiftning av heisanlegget - med komplett rehabilitering av heissjakt og alle dører
og adkomst til heisen. Dette har fungert meget tilfredsstillende. Hele prosjektet kom på 1 300 000 kr.
2012:
Det ble gjennomført omlegging til fjernvarme. Dette medførte fullstendig sanering av fyrrom, fjerning av
begge kjeler og brennere, og fjerning av utvendig oljetank og alle tilkoblinger. Hele prosjektet kom på kr
500 000 for selskapet, etter et ENØK-tilskudd.
2013:
Det ble foretatt en fullstendig sanering av tilgjengelige og mindre tilgjengelige kjellerarealer med
tømming av store mengder avfall og løs masse, samt overstøping av alle åpne gulv og tetting av
steinvegger. Dette løste skadedyrsproblemer. Prosjektet kom på kr 250 000. Selskapet eier
utleielokalene i grunnetasjen (inngangsnivå). Her ble det i 2013 gjennomført to
oppgraderinger/oppussing med vesentlig tilskudd fra leietakerne. Dette ble en kostnad på omkring kr 80
000.
2014:
I 2014 ble det gitt klarsignal for å gjennomføre fasaderehabilitering, og i tett samarbeid med OBOS
Prosjekt ble alle formelle og praktiske forhold rundt arbeidet fulgt opp. Rehabiliteringsprosjektet ble fullført
helt i henhold til oppsatt totalt budsjett (99,7%) kr 5 400 000,- og i all hovedsak i henhold til oppsatt
fremdriftsplan. Fasadeoppussing ble gjennomført første halvdel 2015. Det var totalt 11 tillegg/tiltak som
måtte iverksettes underveis, og dette ble tatt innenfor den prosjektreserve som var budsjettert. De viktigste
tillegg var knyttet til totalt nye piper over tak, fotografering av alle pipeløp, og utskifting i deler av tak og
taktekking.
2017:
Sommeren 2017 ble det skiftet inntaksrør for vann fra kommunal kum og inn i gården. Kostnad kr 970
000. Under dette arbeid ble det avdekket store svakheter i avløpsrøret fra gården til kommunalt avløp, og
styret besluttet å få skiftet dette mens man hadde gravet frem rørene. Styret iverksatte deretter full
kartlegging av tilstand til innvendige avløpsrør.
2018:
Etter kartlegging av tilstanden vedrørende gårdens avløpsrør ble det besluttet å gjennomføre en
fullstendig rehabilitering av alle innvendige avløpsrør. Selskapet gjennomføre dette i 2018. Den totale
kostnaden var i overkant av kr 1 800 000. Videre ble det alle luftekanaler i gården renset, i tillegg til
montering av nødvendig beskyttelse av gårdens piper. Dette ble gjennomført mot en kostnad på kr 115
000.
I 2018 engasjerte også styret Glassmester Furulund for å skifte sprukne vindusruter i en rekke av
gårdens leiligheter. Dette ble gjennomført mot en kostnad på kr 150 000. Styret avsluttet med dette et
lengere vindusprosjekt. I tillegg til dette ble diverse maler- og sparkelarbeider gjennomført av
malermester, samt installasjon av beskyttelse rundt inngang til søppelrom. Bakgården ble også
oppgradert med nye bord, stoler, benker og grill.
2019 - 2022:
I 2019-2022 ble det gjennomført malerarbeider både innvendig og utvendig. Diverse vedlikehold i vaskeri
ble også utført, hvor også elanlegget ble opprustet i forbindelse med nye lyskinner og kabling i foajeen
ved inngangspartiet. Det ble også satt opp fugleskremsler på alle pipeløp, samt montert ny hoveddør og
gjennomført skifte av utebelysning. Fibernett ble videre lagt inn til alle leiligheter. Løpende vedlikehold av
maling, rør og feieluker i fellesarealer er gjennomført etter behov. Selger er likevel usikker på om dette ble
gjort i denne leiligheten.
Reservasjonsystem av vaskeriet og bakgård ble også flyttet til nettsidene, og det ble lagt ny plen og grus i
bakgård, samt plantet nye busker i forhagen mot Eckerbergs gate. El-anlegget ble videre opprustet i et av
næringslokalene, og piper undersøkt av fagkyndig. Det ble videre gjort diverse beslagsarbeider på tak
tilknyttet nabogård, og montert nytt nøkkelsystem i alle bygårdens fellesarealer.
2023:
I 2023 ble flere periodiske vedlikeholdsprosjekter gjennomført, herunder utbedring av callinganlegget,
boning av gulv i korridorer, fasadevask med tilhørende utbedring av fasadeskader og rens av
nedløp/takrenner. Det ble også gjennomført vedlikehold av vaskeriet, samt byttet enkelte viduer med
skade. Ved årsskiftet ble også bygårdens nettside oppgradert.
PLANLAGTE PROSJEKTER ELLER ØKNINGER
Det er ikke planlagt justering i felleskostnader p.t. i følge generalforsamling i april 2024.
Felleskostnadene justeres vanligvis i henhold til indeks ved årsskiftet. Det har ikke inntruffet forhold som
nødvendiggjør ytterligere justeringer for 2024, i følge årsberetning 2024. På årsmøtet 2024 ble det tatt opp
oppussing av trappegang og korridor. Dette er vurdert i 2026.
Saker på årsmøte 2024:
Det ble vedtatt formalisering av fordelingsnøkkel på generalforsamlingen 2024. Fordelingen av
felleskostnader foreslås fastsatt og formalisert slik det fremgår av Vedlegg 1 i årsberetningen som ligger
vedlagt i salgsoppgaven. Bakgrunnen er at det har oppstått utilsiktede forskjeller ved justering av
felleskostnadene opp gjennom årene. Fordelingsmekanismen tar utgangspunkt i en fastsatt
fordelingsnøkkel per leilighet som ganges med et grunnbeløp ("G") som fastsettes av styret.
Grunnbeløpet for 2024 er fastsatt til kr 1 000.
Vedtak: Godkjent.
Oppussing av korridorer og oppgang - fullmakt til låneopptak
Styret vurderer det slik at det vil være behov for oppussing av bygårdens korridorer og oppgang innen
2026. I denne forbindelse vurderes det ulike løsninger, herunder et større rehabiliteringsarbeid slik som
ble gjennomført i Nobels gate 21. Avhengig av omfanget kan det bli aktuelt å helt eller delvis finansiere
slike arbeider gjennom lån i bank. Styret foreslår derfor at generalforsamlingen gir styret fullmakt til å
utvide lånerammen med opp til kr 1,7 millioner for gjennomføring av slike arbeider. Et lån på kr 1,7
millioner er ventet å øke felleskostnadene med omtrent kr 250 per måned, da en større andel av
næringsutleieinntektene vil gå til dekning av renter og avdrag. Styret vil involvere aksjonærene i valg av
opprustningskonsept gjennom konsultasjoner/høringer, og vil innhente tilbud i løpet av 2024, med tentativ
gjennomføring i 2025. Det er ventet at en slik oppussing vil ha et positivt utslag på leilighetsverdiene i
bygården. Fullmakt innhentes i tidlig fase for å etablere en kostnadsramme.
Vedtak: Godkjent.