Diverse
Utdrag fra selgers egenerklæring
:
Selger tar spesifikt forbehold om feil og mangler som er beskrevet i egenerklæringsskjemaet. Boligkjøper
anses å kjenne til forholdene som er omtalt i dette egenerklæringsskjemaet. Disse forholdene kan ikke
gjøres gjeldende som feil eller mangler senere. Boligkjøper oppfordres til å selv undersøke eiendommen
grundig.
2. Er det utført arbeid på bad, vaskerom eller toalettrom?
JA: Faglært, 2025. Bytte av blandebatteri og dusjsett.
Arbeid gjennomført av: Brafas AS.
17. Er det tegn på setningsskader eller sprekker i for eksempel grunnmur eller fliser?
JA: Tidligere eier oppga: Ikke i vår del av bygget, men delen mot Maridalsveien ifbm gravearbeider. Dette
er utbedret.
23. Mangler leiligheten brukstillatelse eller ferdigattest?
JA: Utbygger hevder at alt er på stell etter siste arbeid ble utført i 2024. Det ventes kun på skriftlig
godkjenning fra myndighetene. Ferdigattest bør
være klart ila 2025.
Område og grunnforhold - Kvikkleire:
Eiendommen ligger i Arendalsgata 5 på Sagene, et område hvor det tidligere er påvist kvikkleire i
grunnen. Oslo kommune og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har gjennomført omfattende
kartlegging og vurderinger av grunnforholdene, og nødvendige sikringstiltak er iverksatt for å sikre
området.
I henhold til informasjon fra Oslo kommune er det i dag ikke grunn til å anse området som ustabilt.
Gjennomførte tiltak har gjort området trygt for boligbebyggelse og opphold. Kommunen følger utviklingen
tett, og området er underlagt overvåkning og vedlikehold ved behov.
NVE har utarbeidet en nasjonal aktsomhetskartlegging for kvikkleire, og Arendalsgata inngår i dette
kartverket. Det anbefales at interessenter gjør seg kjent med informasjonen som ligger tilgjengelig via
NVE og Oslo kommunes nettsider:
- NVE kvikkleirekart: https://www.nve.no/karttjenester
- Oslo kommune om grunnforhold: https://www.oslo.kommune.no (søk på "kvikkleire")
- Eventuelle tiltak i området kan også finnes i Plan- og bygningsetatens innsynsløsning:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn
Ved spørsmål knyttet til grunnforhold og sikring, kan Oslo kommune kontaktes via Plan- og
bygningsetaten eller Bymiljøetaten.
Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra
brann/feiervesen på eiendommen.
Informasjon fra sameiet:
Styrets arbeid i 2024:
Styret har tatt en grundig gjennomgang av samtlige avtaler for å finne besparelser, som har hatt
signifikant effekt på samlede utgifter. Vi har også satt opp bedre rutiner for kommunikasjon og
dugnadsarbeid. Det er også jobbet med fakturering av byhus, og juridiske spørsmål rundt det. Ellers har
vi behandlet løpende henvendelser fra sameierne. Styret har også følgt opp ferdigattest, og alt
gjenværende fysisk arbeid skal være gjort, siste sak var Sandfall. Her er oppdatering fra JM 19.05.2025:
• Nåværende status for søknad om ferdigattest
• Vi har jobbet lenge med denne saken. På et tidspunkt kom Bymiljøetaten og
krevde sandfang ved inngangsdøra i krysset Maridalsveien/ Arendalsgata.
Så tok det tid å få prosjektert og godkjent løsningen samt utførelse av den.
Ansvarlig søker jobber med å få avklart og sendt inn alt som kreves. En
annen ting som har forvansket denne søknaden er at det ble opprettet ny
byggesak for fortauet og at denne må godkjennes før boligblokkene kan
godkjennes. Nå har vi ventet relativt lenge på godkjenning av fortauet fra
BYM. Jeg håper vi nærmer oss å få ferdigattest, men det er farlig å love noe
eksakt.
• Eventuelle mangler eller forhold som hindrer ferdigattest
• Oslo VAV svarer at de ikke har fått dokumentasjon fra RIVA. Dvs at
ferdigattest søknaden mangler bekreftelse på sluttdokumentasjon til
forhåndsuttalelse fra Oslo VAV. Dette er kanskje det mest kritiske punktet
som vil kunne medføre at saken tar mer tid.
• (- Undertegnede kom sent inn som prosjekteringsleder på Marilunden, så
jeg kjenner ikke historikken til dette. Men, vi gjør det vi kan får å få ferdigstilt
saken.)
• Tidslinje for forventet ferdigstillelse og innsending
• Siden undertegnede har denne saken og skal pensjonere meg ultimo juni,
så tilstreber jeg å få ferdigstilt denne saken.
• Eventuell korrespondanse med kommunen i saken
• Ansvarlig søker er aktivt på ballen. Det som ev er kilent ringer han
saksbehandler i kommunen for å avklare. Jeg har poengtert overfor han at
vi må få ferdigstilt denne saken til ultimo juni.
Budsjett 2025:
Styret har utarbeidet budsjett for sameiet for 2025. Budsjettet forutsetter endrede felleskostnader med
reduksjon på ca 25% fra 01.07.25, forutsatt at sak nr 4 blir vedtatt. Endringen er hensyntatt i fremlagt
budsjett.
SAK 4 - Ny fordeling av fellesavgifter for å bedre reflektere faktisk kostnader:
Bakgrunn for sak: For å reflektere faktiske kostnader for byhus, leiligheter og drifting av garasjen foreslår
Styret å redusere sameieavgift for alle leiligheter, øke garasjeavgiften og introdusere ny særavgift for bod
for dem uten garasjeplass. Totale avgifter for hver leilighet vil gå ned.
Styrets innstilling:
Introduksjon av ny særavgift for bod for leilighetene uten garasjeplass.