Dette viser hvor dyrt det kan bli å skulle «spare» penger på megleren. Min kunde fikk solgt for prisrekord på 4.2 millioner kroner. Selgeren av den andre leiligheten har ennå ikke fått solgt, og har senket prisantydningen fra 4,1 til 3,89 millioner kroner, sier Sonja Damcevski Johansen i Proaktiv Eiendomsmegling.
Leilighetene er tilnærmet identiske og ligger på Etterstadsletta i Oslo, og Sonja mener dette er et godt eksempel på merverdien man får når man bruker en god megler ved boligsalg.
Den ennå usolgte leiligheten brukte en meglerløsning der provisjonen er et fast beløp, uavhengig av salgssum. Eieren må stå for visningen selv, og også håndtere møtet med fotograf alene, ifølge virksomhetens hjemmeside.
Gode råd
– Som megler ville jeg aldri ha jobbet på denne måten. Jeg møter for eksempel alltid opp på fotografering sammen med fotografen og i Proaktiv bruker vi alltid tid på å ta gode bilder, sier Sonja, som i tillegg trekker frem disse suksessfaktorene:
- På alle boliger bruker jeg en stylist som gir råd og tips til kunden. Stylisten kommer også tilbake før fotografering for å pynte opp med puter, pledd og liknende.
- Tekst og utforming av markedsmateriale står jeg for, men jeg setter også store krav til selgers medvirkning slik at sluttproduktet blir optimalt.
- Jeg står alltid på visning selv, for jeg ser at dette gir det beste resultatet. En av grunnene til at denne boligen gikk så høyt var tryggheten som interessentene fikk underveis og at jeg veiledet dem godt i budrunden. Hvis potensielle kjøpere ikke har truffet megleren ansikt til ansikt, hvordan skal de da kunne føle seg trygge på vedkommende?
- Jeg bruker mye tid på hvert enkelt oppdrag. Det gir høyest pris for kunden og mest tilfredse kjøpere og selgere. Nettobeløpet selgeren sitter igjen med skal være større enn om de hadde brukt en annen megler
«Sonja = kvalitet, rett og slett!» Les hva kunder sier om Sonja
Overbevist av yr.no
Morten Hammerborg i Bergen hadde ikke tenkt å bruke megler da han skulle selge barndomshjemmet sitt i en lavblokk i Nylandsveien 10 i Bergen. Men megler Marius Undheim Helvik i Proaktiv overbeviste ham om å få gjøre en befaring.
– Det avgjørende øyeblikket var da megler uoppfordret erklærte at han hadde sjekket yr.no og funnet ut at det førstkommende søndag ville bli fint vær. Da ville han reise ut og ta eksteriørbildene, slik at de ikke måtte ty til foto-shopping og falsk, blå himmel. Når han i tillegg kunne stille med utvaskfirma, takstmann, fotograf og stylist, ble det enkelt å overlate det hele til ham, sier Morten.
Leiligheten var i utgangspunktet tom, men ble møblert av stylist før fotografering, og ble presentert skinnende og nyvasket for potensielle kjøpere.
– Leiligheten ble solgt dagen etter første visning, og det for en sum som langt oversteg mine forventninger, så jeg er åpenbart meget fornøyd, sier Morten, som fikk 2,725 millioner kroner for den 66 kvadratmeter store leiligheten.
«Kjempefornøyd!». Se hva kundene sier om Marius.
Vanskelig å sammenligne
Ofte er det vanskelig å måle hvilken verdiskapning god megling kan gi for selger, siden man ikke kan ha to meglere til å selge samme leilighet samtidig. En indikator kan være hva lignende boliger i samme område har gått for. Lettest er det å sammenligne leiligheter av samme størrelse og samme alder i samme borettslag.
Frode Jørum valgte megler Marianne Ressem i Proa da han skulle selge sin 28 kvadrat store selveier i Stokkbekken på Dragvoll i Trondheim. Han fulgte rådene Marianne ga om maling av stue, styling og salgsplan.
Leiligheten ble solgt for 2,15 millioner kroner. I perioden fra februar til april i år ble det solgt fem like leiligheter i området. Ingen av dem nådde prisen som Marianne oppnådde for Frode, og snittprisen for de fire andre leilighetene var 2,04 millioner, altså 108.000 kroner mindre enn det Frode oppnådde.
– Jeg fulgte hennes råd og det bar frukter. Jeg kunne rett og slett ikke være mer fornøyd, sier Frode.
Mer enn styling
Styling er langt fra den eneste hjelperen meglere bruker. Tanja Terese Svindland hos Proaktiv i Stavanger leier noen ganger inn en skribent til å utforme tekster i prospekt og annonser, som da hun fikk oppdraget med å selge eiendommen Kindilan. Sammen fant hun og skribent Tone Skartveit tonen som fikk det til å dirre i mange potensielle kjøpere.
Kunstneren og åttebarnsmoren som bodde i huset, het Elisabeth Margareth Skatvedt. Hun hadde gitt huset navnet Kindilan, som betyr «Det lykkelige stedet» på et av Australias urspråk.
– Jeg ønsket at folk skulle bli nysgjerrige på eiendommen og det ble også utfallet. Tone jobber med språk og fikk lov å virkelig gå utenfor allfarvei. Å selge eiendom dreier seg blant annet om å få frem en nerve, en ramme og en fremtid som folk ønsker å kjøpe. Presentasjonene her er absolutt ikke på det vanlige «meglerspråket», men den traff veldig godt i markedet, sier Tanja Terese.