Diverse
Utdrag fra selgers egenerklæring
:
Selger tar spesifikt forbehold om feil og mangler som er beskrevet i egenerklæringsskjemaet. Boligkjøper
anses å kjenne til forholdene som er omtalt i dette egenerklæringsskjemaet. Disse forholdene kan ikke
gjøres gjeldende som feil eller mangler senere. Boligkjøper oppfordres til å selv undersøke eiendommen
grundig.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Informasjon fra sameiet:
Styrets leder:
Marit Sophie Egge
Mobil: 90119960
E-post: styret@sameietvinslottet.no
Sameiets hjemmeside er www.sameietvinslottet.no og informasjon om seksjonen er tilgjengelig via
www.boligperm.no
Beboeres Facebook-gruppe
Beboere i sameiet har en egen gruppe på Facebook hvor man kan dele stort og smått. Gruppen heter
Sameiet Bygg01/Vinslottet. Facebook-gruppen er beboerstyrt og har ingen direkte relasjon til styret. For
kontakt og dialog med styret brukes e-post.
Internett
Sameiet har fellesavtale for fibernett med Global Connect (tidligere Homenet). Månedspris på kr 199,-
inngår i felleskostnadene. Dersom du ønsker TV-abonnement, kan du ta kontakt med Global Connect
direkte for å velge hvilken type abonnement du ønsker.: Tlf: 38 99 01 00 /
https://www.globalconnect.no/privat/kundeservice
Styrets arbeid:
Styret i sameiet har fem faste medlemmer og et varamedlem. Et av styremedlemmene representerer
næring, resten er fra boligdelen. I løpet av 2023 er det gjennomført totalt 10 styremøter og utført
saksbehandling på e-post mellom møtene. Styrets arbeid har bestått av:
- Organisert skjeggkrebekjempelse i alle seksjoner, Anticimex har utført arbeidet
- Oppfølging av portalen for elbil-ladere
- Fulgt opp bomåpning ved flytting og møbelleveranser
- Anmeldt og utbedret etter innbrudd i boder og sykkelboder
- Ytterligere sikret fellesdører mot innbrudd i form av stålskinner og -plater på enda flere dører
- Byttet låssystem på alle felles inngangsdører for å redusere sannsynlighet for innbrudd
- Montert fartshump og malt opp p-plass og MC-parkering i garasje
- Sørget for utbedring etter påkjørsler i garasje
- Sørget for vedlikehold/maling etter hærverk og slitasje i oppganger
- Oppfølging av sameiets serviceavtaler for ventilasjon, heis, dører og låser, vask av fellesareal,
garasjevask, vindusvask, brannvarsling, gartertjenester og vaktmestertjenester
- Bortkjøring av hensatt søppel og andre eiendeler fra beboere og utflyttete beboere, vår og høst.
Løpende arbeid som er gjort gjennom hele året er godkjenning av fakturaer, utsendelse av styremail,
oppfølging av reklamasjoner i fellesareal, oppdatering av portlister og nøkkelbestilling.
Inkomne saker:
Solceller på taket av Vinslottet
Bakgrunn for sak:
Energikostnadene har økt kraftig for mange det siste året, samtidig som behovet for mer grønn energi er
nøkkelen til å klare Norges klimamål innen 2030. Som sameie har vi et betydelig areal på taket som kan
benyttes til energiproduksjon. Ved å benytte de verktøy som ulike solcelleleverandører tilbyr, indikerer at vi
har et potensial for produksjon av solenergi på taket og at det vil kunne være en lønnsom investering for
sameiet. Med de høye
strømprisene som vi har hatt er det å få til alternativ energiproduksjon en mulighet for oss som sameie,
samt at det er muligheter for støtte til et slikt prosjekt fra ulike offentlige kilder.
Forslag til vedtak:
Styret får i oppdrag å utrede de tekniske og økonomiske sidene av å installere solceller på taket av
Vinslottet. Produksjonen av egen energi bør kunne benyttes i bygget og i tillegg til beboere bør også
interessen hos næringsaktørene avklares. Styret legger frem utredningen med de tekniske og
økonomiske konklusjonene på et ekstraordinært årsmøte som tar stilling til om dette er aktuelt for
sameiet å realisere.
Styrets innstilling til forslaget:
Styret mener dette er et bra initiativ og er positivt til å sette i gang et arbeid med å få dette utredet. Sameiet
søker om støtte til en slik utredning fra Enova og setter av inntil kr 200 000,- på driftsbudsjettet for 2024 til
gjennomføring av dette.
EL-billading
Bakgrunn for sak:
Systemet for lading av el-biler i kjelleren baserer seg på at hvert ladepunkt får en maksimal ladeeffekt og
det er ingen mulighet for å styre landing ift. effekt eller tidspunkt på døgnet (pris). Moderne systemer tar i
dag høyde for at lasten kan tilpasses slik at om bare en el-bil lader så kan man få høyere ladeeffekt enn
dagens 3,68 kw (for eksempel 22kw) på landingen mot når alle ladepunktene i kjelleren er i bruk.
Dynamisk laststyring er i dag teknisk mulig, og det bør også inkludere muligheten for å tilpasse tidspunkt
for lading slik at det er mulig å ta hensyn til prisen på energi. Det er derfor ønskelig at styret får utredet og
sett på hva som må til for å få installert et dynamisk laststyringssystem for el-billadingen i kjelleren. Det er
naturlig å se dette i sammenheng med ev. installasjon av egenprodusert energi på taket. De siste årene
er det kommet en rekke nye løsninger med standardisert teknologi og prisen for «dynamisk laststyring»
er fallende.
Forslag til vedtak:
Styret får i oppdrag å sette i gang et arbeid med å utrede og innhente tilbud på installering av et
oppgradert «dynamisk» ladesystem for el-billading. Systemet bør ha mulighet for «dynamisk laststyring»
og gi den enkelte bruker mulighet for å velge når det skal lades ift. pris/kapasitet. Det er naturlig å se et
slikt arbeid i sammenheng med å etablere energiproduksjon på taket.
Styrets innstilling til forslaget:
Styret er positivt til å innhente tilbud på installering av et oppgradert «dynamisk» ladesystem for
el-billading. Eventuelle kostander knyttet til et slikt arbeid tas innenfor eksisterende driftsbudsjett.
Utbedring for å kunne gå tørrskodd i garasjen hele året
Bakgrunn for saken:
Om vinteren ligger det ofte mye vann i garasjeanlegget, hovedsakelig fra snøsmelting fra bilene. Det er
vanskelig, og noen steder umulig, å gå tørrskodd igjennom garasjen mellom beboeroppgangene og
senteret.
Innsenders forslag til løsning:
Det lages et noe opphøyd felt/gangpassasje mellom beboeroppganger og senterets innganger i
garasjeanlegget. Svakt buet slik at vann renner av.
Ikke for høyt, så det ikke blir til hinder for biler. Bredde på 1,4 meter er antakelig nok. Rullestol/barnevogn
og gående bør kunne passere hverandre. Plassert litt unna parkeringsplassene, men ikke i midten - det
må kunne passere biler på siden av gangpassasjen, slik at gående ikke må gå ut i vannet når biler skal
passere og biler ikke forhindres unødvendig av gående. Ikke for nær parkeringsplassene, siden bilene
ofte stikker litt utenfor oppmerkingene.
Selv om dette forslaget bruker begrepet gangpassasje, så skal det ikke være til hinder for dagens bruk.
Mao. det skal være tillatt for biler å kjøre over gangpassasjen. Gangpassasjen trenger ikke spesiell
merking - en vannfri gangpassasje virker forlokkende når resten av garasjen er fylt med vann.
Forslag til vedtak:
Styret skal sørge for at det skjer en utbedring av garasjen, slik at man kan gå tørrskodd til senteret og til
andre oppganger. Frist: desember 2024.
Styrets vurdering av forslaget:
Denne vinteren har vært svært snørik med flere store snøfall. Problemer med vann i garasje-anlegget
deler vi med svært mange andre. Det er viktig at vann fjernes for også å unngå lekkasjefare til kulvert i
underetasjen eller skade på veggene. Styret har hatt befaring med Garasjevask AS som utfører
vedlikehold av garasjen for å vurdere forslaget og andre tiltak. Å anlegge en opphøyning/gangpassasje på
140 cm vil komme i konflikt med kjøresonen
eller parkeringsplassene. Takhøyden i garasjeanlegget skal være minimum 210 cm. Enkelte steder er
det nå kun 213 cm pga. rør i taket. En opphøyning vil derfor komme i konflikt med minimumstakhøyden.
Dessuten vil en slik løsning være svært kostbar å anlegge og vil ikke løse problemet med vann i garasjen.
Det vil tvert imot føre til mer vann på parkeringsplassene. Som driftsansvarlige for garasjeanlegget bør
ikke sameiet gå inn for en løsning som gjør garasjen vanskeligere for de som benytter
parkeringsplassene.
Styret har drøftet andre tiltak sammen med Garasjevask AS. Det er tiltak som å ha egen vann-oppsuger i
vinterhalvåret og å lage renne i gulvet for oppsamling av vann så det tar lengre tid før overvann. Disse
vurderes uegnede av kostnadsmessige og tekniske grunner. Løsningen slik styret ser det, er å øke
vedlikeholdsbudsjettet for garasjedriften og få fjernet vann fra garasjen langt oftere.
Budsjett:
Styret har utarbeidet et budsjett for 2024 som er vedlagt innkallingen. Budsjettet viser et overskudd på kr
46 813,-. Felleskostnader ble økt med 5% fra 01.01.2024. Budsjettet forutsetter ingen ytterligere økning i
felleskostnader for 2024.
Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra
brann/feiervesen på eiendommen.