anne

Anne Grethe skaper et førsteinntrykk som selger

Når vi kommer til et nytt sted, jobber sansene på spreng for å danne et førsteinntrykk. Dette er viktig for ofte skal det mye til for å endre det.
 

Publisert: 20. apr 2018
– Det er flere faktorer som er med på å skape førsteinntrykket vi får når vi kommer inn i en bolig. Vi vil gjerne se et fint inngangsparti, og dette kan for eksempel skapes med beplantning, lykter, et cafésett med pledd eller skinn og et ryddig uteområde. Utebelysning gjør seg alltid godt, og utemøbler samt miljøskapende elementer bør være på plass uansett årstid, sier Proas boligstylist i Trondheim, Anne Grethe Sivertsen. Hun driver MIO Boligstyling.

Føles som hjemme

På andre siden av inngangsdøren fortsetter vi å suge til oss inntrykk. Er gangen ryddig og ren, virker den lys og romslig, og fører gangen inn i en lun og varm stue? Nøytrale farger er ifølge boligstylisten å foretrekke, og tiden da alle vegger skulle være hvite er nå forbi.

– Likens det minimalistiske. Tekstiler som puter, pledd og tepper gjør at det virker lunere. Når vi kommer inn i en bolig, skal det føles som et hjem og ikke en utstillingsbolig. Det skal vises at folk bor der, sier hun.

Synssansen er likevel ikke alene om å danne det inntrykket vi tar med oss videre. Vi registrerer også raskt om det lukter frisk og godt i huset.

– Særlig er dårlig lukt fra kjøkken og bad negativt, sier hun.

Levende kjøkken

De rommene vi befinner oss mest i kan gjerne kalles boligens hjerte. Som regel er dette stue og kjøkken, og derfor er møblering og styling av disse to rommene ekstra viktig. God belysning, malte vegger, grønne planter, møbler som passer inn i stil og størrelse og andre miljøskapende elementer er med på å skape inntrykket av en koselig stue.

– I større rom er det ofte fint å innrede i soner. Gjør for eksempel plass til en lesekrok og husk at det uansett boligens størrelse er ønskelig med en spisegruppe. Dette tenker jeg alltid på når jeg styler for salg, for Ikke alle liker tanken på å spise i sofaen. I små leiligheter kan det gjerne bare være et lite klaffebord med to stoler, sier hun.

På kjøkkenet syns Anne Grethe det er fint å pynte opp med friske urter, kokebøker, morter og oljeflasker. De fleste opplever nemlig matlaging som noe positivt.

– Hvis du har plass, er det også fint med en kaffemaskin eller kjøkkenmaskin på benken, og la gjerne grønnsaker som vårløk, champignon, chili og sukkererter ligge på en skjærefjøl sammen med en kniv, sier hun.

Deilig hotellseng

Glem likevel ikke de andre rommene i huset. Også her er det viktig å skape en god stemning, selv om du kanskje ikke like ofte tar med besøket inn dit.

– Soverommet er nok ofte et rom som blir glemt, så her er det verd å gjøre en ekstra innsats. Re alltid sengen fint opp, gjerne typisk hotelloppredning med flere puter, sengetøy som matcher resten av fargene på rommet og nattbord med fine lamper, sier hun.

Husk at det bør være en rød tråd gjennom hele boligen når det gjelder farge og stil, for helhet er viktig. Ikke minst når du planlegger et salg.

– Bildene ligger på rekke og rad på de digitale annonsene så samstemte bilder virker gjennomført. Rydd for øvrig bort overflødige møbler, stæsj og pynt før bildene skal tas. Kjøperen skal se for seg sine møbler og det de allerede har selv, sier hun.

Målrettet jobbing

Det å ha målgruppen i bakhodet er viktig når Anne Grethe jobber sammen med Proa Eiendomsmeglings meglere.

– Med bakgrunn i dette prøver vi å finne ut hvilken stil som passer best. Hvis kjøpergruppen er barnefamilier, er det fint å vise barnerom og en hage med litt leker og dissestativ hvis dette finnes. Det kan også for eksempel henge noen fine barnejakker i gangen, sier hun.

Hvis boligen har en øy, legger hun gjerne noen skolebøker eller en tegneblokk der og plasserer noen fargeblyanter i en kopp for å vise at dette er et hjem som passer for både store og små.

– Hvis kjøpegruppen er eldre, foretrekkes en mer nøytral og voksen stil. Jeg toner ned fargevalget på veggene, og hvis boligen har to soverom, innredes gjerne det ene som kombinert kontor og gjesterom, sier hun.

Det fokuseres også da på uteplassen. Om det er en leilighet må det synliggjøres at det er god plass.

– Eldre boligkjøpere kommer ofte fra eneboliger og skal komprimere det de har til noe som er mindre, legger hun til.

Sykkel på veggen

De barnløse voksne, der for eksempel barna har flyttet ut, har gjerne andre ønsker. De vil ha en enkel hverdag uten for mange forpliktelser, som gressklipping og snømåking.

– De foretrekker å kunne låse døra uten å ha for mye å tenke på, for når hytteturer og ferier står for tur, er det fint å ha minst mulig ansvar rundt boligen. Når disse boligene styles, er gjerne både fargevalg og møbler litt tidløse, sier hun.

Når det gjelder de unge, trendy, er dette en kjøpegruppe som fokuserer lite på boarealet. De bor gjerne trangt så lenge det er funksjonelt.

– De ønsker at boligen skal stå i samsvar med hvem de er. Ligger leiligheten i Trondheim sentrum, kan gjerne skateboardet stå i gangen, og sykkelen kan godt henge på veggen i stuen. Veggfarger og møbelvalg er sprekere og stilen kulere når det gjelder materialvalg, sier hun.

Anne Grethe Sivertsen driver MIO Boligstyling i Trondheim. Interiørbildene i denne artikkelen er tatt av fotograf Elisabeth Sofie Hovde.
Del denne artikkelen

Relaterte artikler

Les flere artikler av samme emne