– Megling er en prosess. Vi tror ikke på flaks og tilfeldigheter. Vi tar sikte på å finne den riktige kjøperen til hver eneste eiendom – fordi det skaper verdi på flere plan, forklarer daglig leder Kenneth Aadland hos Proaktiv Eiendomsmegling.
Aadland har selv gjennomført nærmere 2000 salg som ansvarlig megler. Han framhever den faglige tilnærmingen i Proaktiv sitt arbeid:
– Eiendomsmegling er et fag. Vi bruker mye tid på å definere kjøpergrupper, kartlegge innenfor disse gruppene, og sørge for at det mest verdifulle for den enkelte kjøperen blir synlig og lagt vekt på i hvert eneste salg, forklarer han.
Han framhever at folk er forskjellige:
– Noen ønsker seg nærhet til en trygg skolevei, andre vil ha enkel tilgang til byens kulturtilbud. En bolig noen synes er dyr kan ha en helt overkommelig pris for andre, påpeker han.
Fra visning til salg
Hva skal til for å få flest mulig potensielle kjøpere til å komme på selve visningen?
– Et godt prospekt leder alltid til et bedre resultat, fordi kjøperen får presentert de riktige grunnene til at han eller hun skal kjøpe nettopp din eiendom. Vi legger alltid mye arbeid i prospektet. Deretter markedsfører vi bredt slik at flere riktige kjøpere er med i budrunden. Dermed får selgeren et bedre sluttresultat, sier Aadland og fortsetter:
– På visningen handler det om å skape trygghet for kjøperen – de skal investere i fremtiden sin. Derfor må både selger og megler være godt forberedt og skape trygge rammer, og presentasjonen skal være optimal. Kjøperen styres i stor grad av følelsen om dette kan bli et godt hjem å leve i, fremhever han.
– Den som har flest og mest relevante grunner for å handle ender som kjøper. Vi skal nå akkurat ham eller henne. Det gjør at vi unngår omtrent alt som er av reklamasjoner. Kvaliteten på meglingen vår leder til de beste resultatene for selgeren, avslutter Aadland.
Å finne den riktige kjøperen - slik gjør meglerne hos Proaktiv det:
Kartlegg verdiene. Ulike kjøpere har ulike vurderinger av hva som er verdifullt. Med bred markedsføring når selgeren flest mulig potensielle kjøpere. Bilder av høy kvalitet, treffende og korrekte tekster – vi vil gi kjøperen de riktige forventningene når de kommer på visningen. Visningen er uhyre viktig. De kjøper ikke «bare» en eiendom – de kjøper en ny fremtid. I selve budrunden er direkte dialog med hver enkelt helt uvurderlig.