Tjente over kr. 150 000 på ti måneder i et boligmarked med nedgang
Paret hadde eid leiligheten i kort tid da de bestemte seg for å flytte fra Trondheim til Østlandet, og var forberedt på å tape egenkapital ved salg i et marked som hadde falt med 2% siden de kjøpte.
Skrevet av: Christina Pedersen
Publisert: 15. mar 2024
Man må skape muligheter når omgivelsene er negative /
«Selgerne mine var spente på egen økonomi da de bestemte seg for å selge leiligheten. De hadde kjøpt den for cirka 10 måneder siden for kr 3 045 000,- og hadde nå bestemt seg for å flytte tilbake til Østlandet siden de ventet barn og ønsket seg nærmere familien. De var spesielt spente fordi de hadde lest at markedet hadde gått ned siden kjøp, og det var usikkert hvor stort tap de måtte belage seg på. De hadde ikke gjort noen store endringer i leiligheten, annet enn litt maling og småting», forteller eiendomsmegler hos Proaktiv Moholt, Christer A. Pedersen.
For å skape verdi i dette markedet hadde Pedersen en klar beskjed til kundene sine.
«Jeg anbefalte en offensiv prisstrategi mot at vi måtte sørge for å gjøre alt riktig på første forsøk. Det visuelle utrykket måtte være på topp for å fange oppmerksomheten i markedet. Vi måtte sørge for at vi hadde best mulig kvalitet i markedsføringen - kvalitet både i innhold og bredde», fortsetter han.
Det er detaljene som avgjør sluttresultatet /
For å finpusse det interiørmessige fikk selgerne besøk av boligstylist som ga kloke råd i forkant av foto. Den første planlagte fotodagen ble avlyst på grunn av regn og utsatt til at lys, vær og omgivelser var best mulig. «Jeg ville at sola skulle skinne inn stuevinduene og gi et så positivt inntrykk som mulig. Med de riktige grepene så jeg et potensial i leiligheten som jeg tenkte ikke ble utnyttet ved forrige salg. Vi satte prisantydning til 3 200 000,-. Dette var en pris jeg mente at det skulle finnes betalingsvilje i markedet for. Bare jeg finner den med de rette grunnene, så burde både evne og vilje være til stede på dette nivået», sier Christer.
Og som planlagt ble det et bredt markedsføringsløp av leiligheten før visning. Stor annonse på finn.no, målrettet annonsering i sosiale medier gjennom kjedens eget digitale markedsføringsverktøy, Protreff, samt annonsering med store reklamebannere på adressa.no.
«Vi hadde mange klikk på annonsen i alle de digitale kanalene og interessentene begynte etter hvert å henvende seg om salgsoppgaven og visningspåmelding. Alle interessenter ble fulgt opp systematisk både før, under og etter visning. Det ble også gjennomført flere privatvisninger», oppsummerer Pedersen.
Verdien på en bolig er subjektiv /
Første bud ble lagt inn på kr. 3 050 000,-. Selgerne ble anbefalt å avslå budet – da megler fortsatt var sikker på at prisantydning skulle være innen rekkevidde. Om det enten var samme dag, i morgen, eller om en uke. «Jeg anbefalte å ha is i magen og stole på strategien. Etter en god samtale med budgiver ble vi til slutt enige alle sammen. Leiligheten var verdt 3 200 000,-, budet ble lagt inn, akseptert og jeg sitter igjen med lykkelige selgere og en svært fornøyd kjøper som har kjøpt seg en nydelig leilighet», avslutter Christer.
Fakta er at i et marked som har gått ned med 2% siden sist leiligheten ble solgt, så har man her klart å skape en merverdi i markedet på 155 000,- mer enn hva som var tilfellet ved sist salg. Vi tror aldri på flaks og tilfeldigheter når vi skal forvalte og gi råd ved et boligsalg. Det burde ingen gjøre.