Leiligheten ligger perfekt til midt i Haugesund sentrum. Her kan en la bilen stå og ta beinene fatt. Du har gåavstand til alt du måtte trenge, som blant annet kjøpesenter, dagligvarebutikker, treningssenter, apoteket og trivelige fasiliteter som Edda kino og Festiviteten. Trives en blant det sosiale, kan en spasere rett ned til kaien, hvor det er flere gode restaurant muligheter, samt hyggelige kafeer i Haraldsgata. En gate opp fra leiligheten og en kommer seg rett til shoppinggaten i Haugesund. Her er det flere shoppingmuligheter med et godt utvalg.
Er du en friluftsperson er det også kort avstand til populære turområdet. En liten spasertur unna er starten på "Kvalarunden", hvor en kan oppleve kyststien ukentlig. Ellers er det også flotte turområder i nærheten som for eksempel Djupadalen.
Dette er en leilighet som virkelig treffer de fleste når det kommer til beliggenhet.
Leiligheten ligger som nevnt midt i sentrum av Haugesund. Bygget ligger like ved Egon restaurant og over iTrain treningssenter. Leiligheten har felles inngang vendt mot øst ved inngangen til treningssenteret. Trykk på 4 i heisen og leiligheten vil komme på høyre hånd.
Det vil bli skiltet med visningsskilt ved fellesvisninger.
Lys og trivelig 2-roms leilighet med trappefri adkomst med heis. Leilighetsbygget ble rehabilitert i 2005 og har en moderne standard.
Leiligheten er innredet over et plan i tredje etasje med enkel adkomst. Denne leiligheten passer til alle aldersgrupper med en attraktiv beliggenhet midt i Haugesund sentrum .
Når en kommer inn i leiligheten har en muligheter til å lage et system hvor en kan henge fra seg før en tar seg videre inn i leiligheten.Det er en åpen og romslig løsning til stuen og kjøkkenet, hvor en kan være en stor del av besøket sitt. Det er god plass til både sitte og spisegruppe, hvor en kan invitere over gode venner eller familie.
Kjøkkenet har profilerte fronter og laminat benkeplate. Her er det integrerte hvitevarer som platetopp, stekeovn, mikrobølgeovn og oppvaskmaskin. Kjøleskapet er frittstående og står i boden ved tilkomst fra kjøkkenet. Her er det et rom som en kan bruke til oppbevaring, garderobe og lagring. Det er også en kjekk bod innforbi. Rommet er godkjent som disponibelt rom, så om en skulle ønske å slå det sammen med kjøkkenet må det sendes inn en godkjennelse om bruksendring.
Videre fra stuen er det tilkomst til soverommet i leiligheten. Her er det et lyst og hyggelig soverom, hvor det er god plass til dobbeltseng.
Kjekt og romslig baderom i forhold til leilighetens størrelsen. Baderommet er helfliset med varmekabler på gulv. Det er innredet med dusjkabinett, seksjon med vask, toalett og opplegg for vaskemaskin.
TILSTANDSGRADER:
Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende.
SelveierleilighetVåtrom3.etasje > Bad/vaskerom
Overflater Gulv,TG2
Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Det er ca 3 mm høydeforskjell (fall) mellom topp slukrist og gulv ved dør. Det er ca 15 mm høydeforskjell mellom topp slukrist og topp membran ved terskel til dør.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm.- Krav til fall er ikke oppfylt og gulvet er tilnærmet flatt (har ikke motfall).Tiltak- Vær oppmerksom ved bruk. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må gulvet bygges om, for å få riktig fall til sluk. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak. Ved en eventuell renovering, påse at våtrommet bygges med riktig fall til sluk.- Konsekvens av liten oppkant ved dør og lite fall er risiko for lekkasje til gang.3.etasje > Bad/vaskerom
Sluk, membran og tettesjikt,TG2
Det er plastsluk og ukjent tettesjikt/membran.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.Tiltak- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om.3.etasje > Bad/vaskerom
Sanitærutstyr og innredning,TG2
Badet har dusjkabinett, seksjon med vask, toalett og opplegg for vaskemaskin.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist riss/sprekker i utstyr på våtrommet.- Det registreres krakelering (sprekker) i glassert overflate på vask.Tiltak- Andre tiltak:- Vasken fungerer med avviket.
Tekniske installasjonerElektrisk anlegg,TG2
Det er sikringsskap med jordfeilautomatsikringer.
2.Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ja
Kommentar:
3.Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
Ja
Kommentar:
5.Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Nei
Kommentar:
6.Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Nei
Kommentar:
7.Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei
Kommentar:
8.Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
Nei
Kommentar:
10.Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei
Kommentar:
14.Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Nei
Kommentar:
15.Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja
Kommentar:
16.Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Ja
Kommentar: Det anbefales kontroll av det elektrisk anlegget hvert 5.år. Anlegget har ingen tilgjengelig dokumentasjon.
Branntekniske forhold,TG3
Røykvarsler tilkoblet felles brannalarmanlegg. Brannslukningsutstyr er pulverapparat.
17.Er det mangler for brannslukningsutstyr i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst Byggeforskrift 1985?
Nei
Kommentar
18.Er det skader på brannslokkingsutstyr eller er apparatet eldre enn 10 år?
Ja
Kommentar:Brannslukningsapparat er fra 2005 (eldre enn 10 år). Det må kjøpes nytt brannslukningsapparat eller utføres service for å lukke avvik.
19.Er det mangler på røykvarsler i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst Byggeforskrift 1985?
Nei
Kommentar:
20.Er det skader på røykvarslere?
Nei
Kommentar:
Kostnadsestimat : Under 10 000
For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Velkommen til Strandgata 162!Leiligheten ligger i tredje etasje og inneholder:Gang, baderom/vaskerom, stue og kjøkken, et soverom og bod.Egen nettingbod i garasjeanlegg.
Det er planlagt ytterligere 3 boligseksjoner på tak. Leilighetene er under planlegging og utbygger har eksklusiv rett å bygge ut dette området. Dette er seksjonseiere kjent med og akseptert
Utvendig: Malte aluminiumsbekledde trevinduer med 2- lags glass. Inngangsdør i leilighet er brann- og lyddør.
Innvendig: Overflater av tradisjonelle materialer. Gulv på betongdekke. Innvendig har boligen malte glatte dører.
Se vedlagte tilstandsrapport der byggemåte er nærmere beskrevet, og også gitte tilstandsgrader fremkommer.
Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger.
Totalt bruksareal: 56,0 m²
Arealet fordeler seg som følger pr. etasje:
Første etasje:
- Totalt BRA: 56 m²
- BRA-i: 51 m²
- BRA-b: 0 m²
- BRA-e: 5 m²
Arealene er oppgitt av bygningssakkyndig på grunnlag av NS3940(2023). Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene. Vedlagte plantegninger er ikke målbare.
Det er elektrisk oppvarming av leiligheten, dette vil si panelovner.
Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.
Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra brann/feiervesen på eiendommen.
Energiattest med energimerke Rød D er vedlagt salgsoppgaven.
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.
Eiendommen har fiktive grenser. Eiendommen har ikke klarlagte grenser og tomten er en sirkeltomt. Sirkeleiendom, kartfaglig betegnelse på en eiendom som er kartfestet og avmerket i matrikkelen som en sirkel, uten at eiendomsgrensen er fastlagt.
Delareal 100 m Arealbruk Sentrumsformål, Nåværende OmrådenavnS5 Delareal 100 m KP Hensynsonenavn H350_4 KP Fare Brann-/eksplosjonsfare Delareal 100 m KP Angitt Hensyn Bevaring kulturmiljø KP Hensynsonenavn H570_1
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Eier er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen. Deler av vannet går inn i fellesutgiftene, men kommer også en del på kommunale avgifter.
1 parkeringsplasss i felles garasjekjeller med tilhørende elbillader, ellers er det gateparkering.
Vestbo fakturerer ut for elbilladeren annen hver mnd. Dette regnes ut etter forbruk.
I tillegg til kjøpesummen må kjøper betale:
Dokumentavgift kr 61 200,00,-
Tgl.gebyr skjøte kr 500,00,-
Tgl.gebyr pantedokument kr 500,00,-
Pantattest kjøper kr 240,00,-
Boligkjøperforsikring trekkes i oppgjør kr 9 900,00,-
Dersom eiendommen selges til prisantydning og det kun tinglyses ett pantedokument, er totalprisen inkl. offentlige gebyrer, avgifter og øvrige kostnader kr 2 121 027,-. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtagelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før avtalt overtagelsesdato.
Eventuelle vilkår knyttet til innbetalingen, eksempelvis pantedokument som skal tinglyses til fordel for kjøpers bank, må være megler i hende i god tid før overtagelse kan finne sted.
Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Alle eiendomsmeglingsforetak har lovpålagt forsikring av klientmidler begrenset oppad til kr 45 mill. Enkeltsaker er forsikret inntil kr 15 mill. Dersom kjøpers låneinstitusjon krever tilleggsforsikring ved omsetning over 15 millioner, må kjøper selv eller dennes låneinstitusjon dekke utgiftene forbundet med dette.
Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler og/eller låser for egen regning.
Det er ikke tegnet boligselgerforsikring i forbindelse med salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
Proaktiv har i samarbeid med If lansert et gunstig forsikringskonsept, som innebærer at du får alle relevante dekninger inkludert i en pakke til en meget konkurransedyktig pris.Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rente dekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Boligkjøperpakken må senest tegnes på kontraktsmøte. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Vi gjør oppmerksom på at vi lagrer personopplysninger på, interessenter, budgivere og kjøpere. Videre opplyser vi at mulighetene for å slette sine personopplysninger er begrenset, som følge av at eiendomsmeglingsforetak har plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, iht. eiendomsmeglingsforskriften. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://proaktiv.no/personvernerklæring
Dersom kjøper er utenlandsk statsborger kreves det at vedkommende har et såkalt D-nummer til erstatning for norsk personnummer. Rekvirering av D-nummer må sendes Kartverket samtidig med innsending av skjøtet for tinglysing. Skjøtet blir liggende i Kartverket inntil kjøper har fått D-nummer av Skatteetaten. Når Kartverket har mottatt D-nummeret fra Skatteetaten, vil skjøtet bli tinglyst umiddelbart. Rekvisisjon av D-nummer i forbindelse med tinglysing av skjøte vil ofte medføre at oppgjør og utbetaling til selger blir forsinket med noen uker. Kjøper må i disse tilfellene enten ta forbehold i bud om forsinket utbetaling til selger, eller være forberedt på å dekke forsinkelsesrenter til selger. Kontakt ansvarlig megler for informasjon før budgivning.
Eiendomsmeglere kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning hvor selger er forbruker, jfr. Informasjon om budgivning. Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og overtakelse skal sendes skriftlig til megler. Megler kan ikke formidle muntlige bud verken til selger, budgivere eller interessenter. Budgiver må legitimere seg med kopi av legitimasjon og underskrift. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Vi oppfordrer derfor til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gi bud" på eiendommens hjemmeside på proaktiv.no. Budgiver kan også benytte budskjema, skannet budskjema sendt på mail eller annen godkjent skriftlig kommunikasjonsform i forbindelse med budgivningen.Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser til budgiver, selger og interessenter. Aksept av bud skal sendes skriftlig til budgiver og selger. Konferer med megler. Megler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes teknisk feil. Under budrunden kan akseptfristene kortes inn ved mottakelse av nye bud. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere og kjøper meddeles aksept innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud fremkommer til megler.Som kjøper og selger vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene etter avtaleinngåelsen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Med mindre annet er uttrykkelig avtalt gjelder NEF´s normgivende liste over løsøre og tilbehør, se vedlagt liste til salgsoppgaven. Til orientering er det full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. I de tilfeller det medfølger hvitevarer i handelen, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti.
I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering. Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven. Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
En forutsetning for salget er at skjøtet for eiendommen tinglyses på kjøper. Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
Marie Kurstein
Vi bistår mer enn gjerne med kontakt med ulike banker, men vi har ingen fast bankforbindelse da vi mener at vilkårene i ulike finansinstitusjoner varierer fra kundegruppe til kundegruppe. Vi kan således ikke anbefale en bestemt bank, men hjelper mer enn gjerne med å finne den banken som tilbyr deg best vilkår.
Oppgjøret gjennomføres av: Aktiv Oppgjør AS, org.nr.:987281758. Det forutsettes av boligen skal overskjøtes til kjøper, og tinglyses på kjøper som ny eier. Hvis interessenter mot formodning ikke ønsker tinglysing av skjøte må det tas forbehold om dette i budgivningen.
Salgsdokumentasjonen er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig og eiendomsmegler, opplysninger mottatt fra det offentlige og eventuelle forretningsføreropplysninger. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis.
Salgsoppgaven med alle opplysninger er lest og godkjent av selger. Den er ikke komplett uten følgende vedlegg:
- Egenerklæring
- Tilstandsrapport
- Kartutsnitt
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av tekst og bilder fra denne salgsoppgaven er ikke tillatt.
Oppdragsnummer: 107241004
Ansvarlig megler: Trude Lund Madtsen
Haugesund Bolig og Prosjektmegling AS
933 296 180
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 2,300 % av salgssummen inkl. mva (minimum 40 000 inkl. mva)
Tilretteleggingsgebyr: 5 000,00
Oppgjørshonorar : 5 990,00
E-signeringskostnad: 500,00
Markedspakke 1: 19 900,00
Spørregebyr elektronisk grunnbok: 420,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Det foreligger ferdigattest på rehabilitering og ombygging av bygning med 3 leiligheter datert 01.12.2008.
Det foreligger ferdigattest på endring av bygg- bruksendring bolig. Boligblokk på 3-4 etasjer datert 28.06.2006.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse 13.09.2005.
Det foreligger ferdigattest på takoverbygg datert 19.11.1990.
Det foreligger ferdigattest på boder over bakgård - heving av tak datert 03.03.2008.
Ferdigattest er en sluttattest fra bygningsmyndighetene om at et søknadspliktig tiltak er ferdigstilt. At evt. ferdigattest / midl. brukstillatelse eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Byggetegninger fra kommunen datert 20.03.2005 samsvarer med dagens bruk av leiligheten. Kopi av tegninger og eventuelle attester kan fås ved henvendelse hos megler.
Eiendommen er regulert ti sentrumsformål. iht. reguleringsplan PBL2008 / RL1700 - kommunedelplan sentrum 2022 - 2030.
Bygget ligger i sone 1A - Faresone - Brannsmitteområder.
Delareal 100 m Arealbruk Sentrumsformål, Nåværende Områdenavn S5 Delareal 100 m KPHensynsonenavnH350_4 KPFare - Brann-/eksplosjonsfare Delareal 100 m KPAngitt Hensyn Bevaring kulturmiljø KPHensynsonenavn H570_1
Kopi av situasjonskart er vedlagt salgsoppgave. Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved hendvendelse til megler.
Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, foruten om sameiets legalpant iht. eierseksjonsloven § 25, som sikkerhet for forfalte felleskostnader og andre krav.
Følgende tinglyste servitutter følger eiendommen ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
Dnr. 4895, tgl. 21.09.2005 - Seksjonering
SNR: 20Formål: BoligSameiebrøk: 50 / 1305
Dnr. 620, tgl. 01.05.1937 - Elektriske kraftlinjer
H.E.V.'s kraftledninger.GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 900843, tgl. 24.05.1937 - Sammenslått med denne matrikkelenhet:
Strandgt. 164.GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 541525, tgl. 07.11.2006 - Resek/endring formål/brøk/tilleggsdel
Resek/endring formål/brøk/tilleggsdel
Utskrift av heftelser kan fås ved henvendelse til megler. Kjøpers bank vil få prioritet etter disse. For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Seksjonen har ingen utleiedel, men normalt vil det være anledning til å leie ut hele eller deler av seksjonen, så sant utleiearealet er godkjent for varig opphold og har forsvarlige radonverdier. Det gjøres allikevel oppmerksom på at kortidsutleie av hele seksjonen i mer enn 90 døgn per år allikevel ikke er lov iht. eierseksjonsloven. Leietaker må følge ordensregler, vedtekter og må ev. styregodkjennes på lik linje som kjøper.
Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie. I de tilfeller hvor det ikke er opplyst at selger har kunnskap om eiendommens radonnivå må kjøpere som ønsker å leie ut hele eller deler av eiendommen, særskilt være oppmerksom på at de overtar ansvaret for den usikkerheten dette medfører. Se http://www.nrpa.no for nærmere informasjon.
Strandgata 162, 5525 HAUGESUND
gnr. 40, bnr. 154, snr. 20 i Haugesund kommune
Type bolig: Leilighet
Selger bærer risikoen for at kjøper kan få tinglyst skjøte uten heftelser. Alle panthavere har pr salgsstart samtykket i å slette sitt pant. Budaksept og salg er betinget av at det ikke blir tinglyst nye heftelser, som ikke lar seg innfri/slette. Manglende sletting av heftelser kan medføre at handelen ikke lar seg gjennomføre.
Eierseksjonssameiet Strandgaten 162, Org.nr: 989 482 092
Forretningsfører: Vestbo Bbl
Sameiet består av 32 seksjoner og 2 næringsseksjoner i henhold til opp-delingsbegjæring undertegnet deo 3/11-041
I eierseksjonssameier blir kjøper eier av en sameieandel i eiendommen og får enerett til bruk av sin eierseksjon med eget seksjonsnummer i bygget. Eierforholdet reguleres av lov om eierseksjoner samt vedtekter og husordensregler i sameiet. Vanligvis kan du kjøpe, selge, leie ut og belåne boligen helt fritt. Vedtektene kan inneholde rådighetsbegrensninger. I henhold til eierseksjonsloven er det forbud mot kortidsutleie av seksjonen i sin helhet mer enn 90 døgn i året.
Vedtekter og ordensregler ligger vedlagt salgsoppgaven. Øvrige dokumenter for sameiet kan fås ved henvendelse til megler.
Det gjøres oppmerksom på at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner.
Vestbo Bbl
Det er ikke informert om dyrehold i vedtektene eller fra forretningsfører. Dyrehold er derfor tillatt. Eier av dyret skal forholde seg til lover og regler når en bor i en eierseksjon. Dyreholdet skal ikke være til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen. Om dyreeier ikke forholder seg til lovverket og dyreholdet er en hinder for de andre beboerne, har sameiet lov til å nekte dyrehold.
Eiendommen er forsikret i If Skadeforsikring med polisenummer: SP0002357433
Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret
2023:
Som primærbolig kr. 527 924,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 2 111 695,00,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt sett årlig, og det henvises til Skatteetatens websider for mer informasjon.
Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:
Kr. 3 822,- pr. mnd. og inkluderer:
Tv/internett, felles utvendig forsikring, nedbetaling av fellesgjeld, strøm på fellesanlegg, forretningsfører, vedlikehold, vask av fellesareal og heisdrift. Sameiet har felles vannmåler. Deler av kommunale avgifter for vann er inkludert i felleskostnadene.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.
Sameiet holder på å utføre vedlikehold og har lånt kr. 2.500.000,- til dette, som er blitt vedtatt. Felleskostnadene økes som følge av låneopptaket informerer forretningsfører.
Andel fellesgjeld er kr. 148 687,- pr. 29.11.2024.
Spesifikasjon av lån: Lånenummer: 96660169064, BoligBanken ASA Annuitetslån, 12 terminer per år. Rentesats per 29.11.2024: 7.55% pa. Antall terminer til innfrielse: 177 Saldo per 29.11.2024: 4 055 121 Andel av saldo: 148 688 Første termin/første avdrag: 31.07.2024 ( siste termin 31.07.2039 )
Sameiet har vedtatt låneopptak på kr. 2,5 mill. Felleskostnadene kommer til å øke som følge av låneopptaket informerer Vestbo.
Kommunale avgifter utgjør 8 107 pr. år. I dette inngår gebyr for vann, avløp og renovasjon. Det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer og avgifter.
Ny eier må belage seg på bl.a. følgende løpende kostnader:
Kommunale avgifter kr. 8 107 pr. år
Fellesutgifter: Kr. 3 822,- pr. mnd.
Strømforbruk.
Innboforsikring
Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk og variasjon kan forekomme. Ny eier må selv tegne nødvendige forsikringer.
Det er eiendomsskatt på boliger, fritidsboliger og øvrige eiendommer i kommunen, og beløpet for inneværende år for denne eiendommen er kr. 2620,00,-.