Leiligheten i Fossveien 7 ligger ca. 1,5 km utenfor Lierbyen sentrum. Et sentralt område med enkel adkomst til E18, men likevel tilbaketrukket fra veien. Fra boligen er det gangavstand til barnehager, ungdomsskole med lekeplasser og bussholdeplass. Hegg barneskole beliggende i Lierbyen.
Den daglige handleturen kan gjøre ved Rema 1000 eller Kiwi. I Lierbyen finner du i tillegg servicetilbud som frisør, apotek, legesenter og bibliotek. Liertoppen kjøpesenter byr på over 70 butikker og tilknyttede virksomheter. Ytterligere moderne servicetilbud finnes i Drammen sentrum.
På sommerstid er det populært å besøke Damtjern som ligger ca. 8 minutters kjøretur fra boligen. Her er det idyllisk naturområde som passer fint for en joggetur eller sykkeltur. Det er heller ikke lange kjøreturen til badeplassen på Gilhusodden. Er du glad i å gå på tur, har du nærhet til fine områder innover marka, bla til Storsteinsfell eller Eiksetra.
Det er flere fritidstilbud i nærområdet og tilbud om flere forskjellige fritidsaktiviteter som bla. fotball, håndball, langrenn/skiskyting og barneidrettsgruppe. De fine uteområdene i tilknytning til barneskolen kan også benyttes på ettermiddag/kveld. Drammen Ridesenter ligger ca. 3 km unna, og er tilknyttet via trygg gang- og sykkelvei.
Fra boligen er det kort vei til et godt utvalg privat og kommunale barnehager. For de litt eldre barna er det gangavstand til både Hegg barneskole og Lierbyen ungdomsskole. Det finnes flere videregående skoler i Lier og Drammen.
Nærmeste bussholdeplass "Lier E-verk" ligger ca. 200 meter fra ytterdøren. Gode bussforbindelser mot Drammen, Asker, Tranby og Oslo. Du kan også gå til Lier bussterminal på ca. 15 minutter.
Området består av variert bebyggelse med blokker, flermannsboliger og eneboliger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle visningsboligen. Det vil også bli skiltet med visningsskilter fra Proaktiv Eiendomsmegling til annonserte visninger. Velkommen til visning!
Leiligheten rom for rom:
Entré/gang:
Entré med god plass til yttertøyet. Innerst i rommet er det skyvedørsgarderobe med speilfronter, og det er i tillegg plass til knagger og skohylle. Felles callinganlegg er montert.
Stue:
Hyggelig stue malt i lun farge, med parkettgulv og vinduer på to sider som gir godt lysinnslipp. Her er det plass til å innrede sofagruppe, tv-møblement og et lite spisebord hvis ønskelig.
Kjøkken:
Separat kjøkken med delvis åpen løsning inn til stuen. Kjøkkenet har hvitmalt glatt innredning, stålbeslag med en kum, stekeovn med topp, og opplegg til oppvaskmaskin. Over kokesonen er det ventilator med (antatt) avtrekk ut. Avtrekket fungerer dårlig, av/på knapp er delvis defekt og har dermed fått TG3.
Baderom:
Badet har flislagt vegger og gulv, og underliggende elektriske varmekabler. Innredet med servant og underskap, wc, dusjhjørne og opplegg for vaskemaskin. Elektrisk avtrekksvifte er montert.
I følge tidligere tilstandsrapport ble badet pusset opp i 2014. Sluk er antatt fra 2006.
Soverom:Romslig og tilbaketrukket soverom med adkomst fra entreen. Rommet er av god størrelse med plass til seng, nattbord og skap for oppbevaring. Det er utgang til balkongen. Balkongen er under riving og gjenoppbygging, et tiltak som gjøres via borettslaget.
2.etasje: Entré, stue, kjøkken, bad og ett soverom.
Balkong utenfor soverommet (for tiden under rehabilitering).
Bruksrett til kjellerbod på ca. 4 kvm.
Fast utendørs parkeringsplass medfølger.
Utvendig generelt:
Trevinduer med tolags glass. Ytterdør av trevirke, brannklasse B-30. Balkongdør av trevirke med stort glassfelt.
Det foregikk riving/bygging av nye balkonger befaringsdagen med takstmann. Balkongen er derfor ikke vurdert, og areal er ikke oppgitt.
Innvendig generelt:
Gulv: parkett, fliser på badet.
Vegg: malte plater, fliser på badet.
Himling: malt betong,
Etasjeskiller av betong.
Malte glatte innerdører.
Tekniske installasjoner:
Vannrør av kobber. Avløpsrør av plast.
Leiligheten har naturlig ventilasjon.
Varmtvannsbereder på 120 liter plassert i garderobeskapet i entreen.
Elskap plassert i entreen med automatsikringer. Eltilsynrapport ble utført i 2024- opplyst av eier.
Se vedlagte tilstandsrapport der byggemåte er nærmere beskrevet, og også gitte tilstandsgrader fremkommer.
Takstmann har gjennomgått boligen og gjort vurderinger på en tilstandsgrad fra 1 til 3. Graderingene er som følger:
Tilstandsgrad 0, TG0: Ingen avvik.
Tilstandsgrad 1, TG1: Mindre avvik.
Tilstandsgrad 2, TG2: Vesentlige avvik og mindre avvik som etter NS 3600 gir TG2.
Tilstandsgrad 3, TG3: Store eller alvorlige avvik.
TG3:
-Kjøkken - avtrekk: Avtrekket fungerer dårlig. Av/på knapp er delvis defekt.
TG2:-Vinduer: Det kondenserer på noen glass. En del misfarging på rammer som antas skyldes kondenseringen.
-Dører: Karmene i dører er værslitte utvendig og det er sprekker i trevirket. Det er kondens på balkongdøren, samt at den er slitt på innsiden.
-Innvendige overflater: Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente. Det er slitasje etter hundeklør på parketten.
-Radon: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
-Innvendige dører: Dørene er noe slitte.
-Bad - overflater vegger og himling: Mer enn halve levetiden er utgått på flisene. Rehabilitering må påregnes med tiden, ref alder. Tidspunkt er vanskelig å si noe om.
-Bad - overflater gulv: Mer enn halve levetiden er utgått på flisene. Rehabilitering må påregnes med tiden, ref alder.
-Bad - sluk, membran og tettesjikt: Det er ikke mulig å kontrollere sluket, da det ligger en fastlåst rist som dekker sluket (se bilde).
-Varmtvannstank: Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år Det er ikke gulvsluk, eller andre avrenningsmuligheter i rommet hvor tanken er plassert.
Totalt bruksareal: 44,0 m²
Det foregikk riving/bygging av nye balkonger befaringsdagen med takstmann. Balkongen er derfor ikke vurdert, og areal er ikke oppgitt.
Arealet fordeler seg som følger pr. etasje:
Andre etasje:
- Totalt BRA: 40 m²
- BRA-i: 40 m²
Kjellerbod:
- Totalt BRA: 4 m²
- BRA-e: 4 m²
Arealene er oppgitt av bygningssakkyndig på grunnlag av NS3940(2023). Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene. Vedlagte plantegninger er ikke målbare.
Elektrisk oppvarming ved hjelp av panelovner. Varmekabler på badet.
Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.
Energiattest med energimerke Rød D. Komplett energiattest får ved henvendelse til megler.
Elskap plassert i entreen med automatsikringer. El-tilsyn ble gjennomført i 2024 etter opplysninger fra selger.
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.
4062,00 m² eiet tomt.
Felles tomt i borettslaget, opparbeidet med internveier, gressplen og noe beplanting. Utendørs parkeringsplasser.
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen har offentlig tilknytning til vann og avløp.
Det er bruksrett til fast utendørs parkeringsplass på borettslagets eiendom.
I tillegg til kjøpesummen, og ev. fellesgjeld, må kjøper betale:
Tgl.gebyr pantedokument BRL kr 545,00,-
Tgl.gebyr skjøte BRL kr 545,00,-
Boligkjøperpakke (valgfri) kr 9 900,00,-
Dersom eiendommen selges til prisantydning og det kun tinglyses ett pantedokument, er totalprisen inkl. fellesgjeld, offentlige gebyrer, avgifter og øvrige kostnader kr 1 984 642,-. Av dette utgjør kr 483 652,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men skal ikke innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtagelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før avtalt overtagelsesdato.
Eventuelle vilkår knyttet til innbetalingen, eksempelvis pantedokument som skal tinglyses til fordel for kjøpers bank, må være megler i hende i god tid før overtagelse kan finne sted.
Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Alle eiendomsmeglingsforetak har lovpålagt forsikring av klientmidler begrenset oppad til kr 45 mill. Enkeltsaker er forsikret inntil kr 15 mill. Dersom kjøpers låneinstitusjon krever tilleggsforsikring ved omsetning over 15 millioner, må kjøper selv eller dennes låneinstitusjon dekke utgiftene forbundet med dette.
Overtakelse etter avtale med selger, men tidligst etter at forkjøpsretten og styrets godkjennelse er avklart. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler og/eller låser for egen regning.
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 14 000 000,-. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringen ligger alltid med som en del av salgsprospektet. Boligselgerforsikringen sikrer at selger er søkegod og en motpart som håndterer eventuelle reklamasjoner faglig og ryddig.
Proaktiv har i samarbeid med If lansert et gunstig forsikringskonsept, som innebærer at du får alle relevante dekninger inkludert i en pakke til en meget konkurransedyktig pris.Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rente dekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Boligkjøperpakken må senest tegnes på kontraktsmøte. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Vi gjør oppmerksom på at vi lagrer personopplysninger på, interessenter, budgivere og kjøpere. Videre opplyser vi at mulighetene for å slette sine personopplysninger er begrenset, som følge av at eiendomsmeglingsforetak har plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, iht. eiendomsmeglingsforskriften. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://proaktiv.no/personvernerklæring
Dersom kjøper er utenlandsk statsborger kreves det at vedkommende har et såkalt D-nummer til erstatning for norsk personnummer. Rekvirering av D-nummer må sendes Kartverket samtidig med innsending av skjøtet for tinglysing. Skjøtet blir liggende i Kartverket inntil kjøper har fått D-nummer av Skatteetaten. Når Kartverket har mottatt D-nummeret fra Skatteetaten, vil skjøtet bli tinglyst umiddelbart. Rekvisisjon av D-nummer i forbindelse med tinglysing av skjøte vil ofte medføre at oppgjør og utbetaling til selger blir forsinket med noen uker. Kjøper må i disse tilfellene enten ta forbehold i bud om forsinket utbetaling til selger, eller være forberedt på å dekke forsinkelsesrenter til selger. Kontakt ansvarlig megler for informasjon før budgivning.
Eiendomsmeglere kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning hvor selger er forbruker, jfr. Informasjon om budgivning. Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og overtakelse skal sendes skriftlig til megler. Megler kan ikke formidle muntlige bud verken til selger, budgivere eller interessenter. Budgiver må legitimere seg med kopi av legitimasjon og underskrift. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Vi oppfordrer derfor til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gi bud" på eiendommens hjemmeside på proaktiv.no. Budgiver kan også benytte budskjema, skannet budskjema sendt på mail eller annen godkjent skriftlig kommunikasjonsform i forbindelse med budgivningen.Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser til budgiver, selger og interessenter. Aksept av bud skal sendes skriftlig til budgiver og selger. Konferer med megler. Megler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes teknisk feil. Under budrunden kan akseptfristene kortes inn ved mottakelse av nye bud. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere og kjøper meddeles aksept innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud fremkommer til megler.Som kjøper og selger vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene etter avtaleinngåelsen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Med mindre annet er uttrykkelig avtalt gjelder NEF´s normgivende liste over løsøre og tilbehør, se vedlagt liste til salgsoppgaven. Til orientering er det full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. I de tilfeller det medfølger hvitevarer i handelen, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti.
I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering. Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven. Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
En forutsetning for salget er at skjøtet for eiendommen tinglyses på kjøper. Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
Caroline Sofie Jakobsen
Vi bistår mer enn gjerne med kontakt med ulike banker, men vi har ingen fast bankforbindelse da vi mener at vilkårene i ulike finansinstitusjoner varierer fra kundegruppe til kundegruppe. Vi kan således ikke anbefale en bestemt bank, men hjelper mer enn gjerne med å finne den banken som tilbyr deg best vilkår.
Oppgjøret gjennomføres av: Aure, Valskaar & Odden AS (Oppgjør), org.nr.:988320161. Det forutsettes av boligen skal overskjøtes til kjøper, og tinglyses på kjøper som ny eier. Hvis interessenter mot formodning ikke ønsker tinglysing av skjøte må det tas forbehold om dette i budgivningen.
Salgsdokumentasjonen er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig og eiendomsmegler, opplysninger mottatt fra det offentlige og eventuelle forretningsføreropplysninger. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis.
Salgsoppgaven med alle opplysninger er lest og godkjent av selger.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av tekst og bilder fra denne salgsoppgaven er ikke tillatt.
Oppdragsnummer: 106250023
Ansvarlig megler: Alexander Abelseth
Drammen og Lier Eiendomsmegling AS
931 803 328
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 40 000 inkl. mva
Tilrettelegging: 16 500,00
Oppgjørshonorar : 6 950,00
Markedspakke: 19 900,00
Grunnboksutskrift, servitutter, e-signeringskostnad og kredittkostnad: 5 000,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ferdigattest er en sluttattest fra bygningsmyndighetene om at et søknadspliktig tiltak er ferdigstilt. At evt. ferdigattest / midl. brukstillatelse eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Det foreligger ferdigattest på eiendommen datert 21.12.2015.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk.
Eiendommen ligger i et område regulert til bolig, iht. reguleringsbestemmelser for Auvijordet vedtatt 31.05.1994.
Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser kan sees hos megler.
Kommunen har lovbestemt legalpant i borettslagets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Andelen overdras fri for pengeheftelser, foruten om andel fellesgjeld og borettslagets legalpant iht. burettslagslova § 5-20, som sikkerhet for forfalte felleskostnader og andre krav.
Følgende servitutter er tinglyst i borettslagets eiendom:
Ingen heftelser tinglyst på eiendommens grunnboksblad.
Utskrift av heftelser kan fås ved henvendelse til megler. For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Med samtykke fra styret kan andelseier overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål. Det gjøres oppmerksom på at det er krav om forsvarlige radonverdier ved utleie.
Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie. I de tilfeller hvor det ikke er opplyst at selger har kunnskap om eiendommens radonnivå må kjøpere som ønsker å leie ut hele eller deler av eiendommen, særskilt være oppmerksom på at de overtar ansvaret for den usikkerheten dette medfører. Se http://www.nrpa.no for nærmere informasjon.
Fossveien 7, 3403 LIER
gnr. 95, bnr. 93, andelsnr. 48 i FOSSBAKKANE BORETTSLAG i Lier kommune
Type bolig: Leilighet
Selger bærer risikoen for at kjøper kan få tinglyst skjøte uten heftelser. Alle panthavere har pr salgsstart samtykket i å slette sitt pant. Budaksept og salg er betinget av at det ikke blir tinglyst nye heftelser, som ikke lar seg innfri/slette. Manglende sletting av heftelser kan medføre at handelen ikke lar seg gjennomføre.
FOSSBAKKANE BORETTSLAG, Org.nr: 987 347 996
Forretningsfører: Boligbyggelaget Usbl
Borettslaget har vedtatt oppgradering av vinduer, fasader og balkonger. Oppstart fra uke 10 og utover våren i 2025.
Info om vedlikeholdsprosjektet som ble vedtatt høsten 2024:
Dette vil medføre en økning av fellesgjeld pr. leilighet, og en økning av fellesutgiftene pr. måned. Endelig fordeling foreligger ikke pr. 14.02.2025.
Kjøper du en andel i et borettslag blir du eier av en andel som gir deg enerett til å bruke en bestemt bolig i borettslaget. Borettslaget eier eiendommen og tomten. Du eier altså ikke boligen direkte, men indirekte gjennom at du eier en andel som gir bruksrett til boligen. Når du kjøper en andel i et borettslag må du forholde deg til borettslagets vedtekter og husordensregler.
Vedtekter, ordensregler og øvrige dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse til megler.
Regnskapet for 2023 viser et positivt driftsresultat på kr. 3 837 937,- og et positivt årsresultat på kr. 2 693 174,-.
Boligbyggelaget Usbl
Kjøper av andelen må godkjennes av borettslagets styre for å ta boligen i bruk. Kjøper bærer selv risikoen for at godkjenning blir gitt og må videreselge boligen for egen regning og risiko dersom styret ikke godkjenner kjøper som ny andelseier. Overtakelse, hjemmelsoverføring og oppgjør vil uansett bli gjennomført i henhold til kontrakt.
Dersom andel skifter eier, har andelseierne i borettslaget og dernest de øvrige medlemmene i boligbyggelaget forkjøpsrett.
Dyrehold er tillatt under forutsetning av at dette ikke er til ulempe for andre beboere.
Eiendommen er forsikret i If Skadeforsikring NUF med polisenummer: SP5767433
Felles byggforsikring. Beboer må tegne egen innboforsikring for innbo og løsøre.
Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret
2023:
Som primærbolig kr. 542 836,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 2 171 345,00,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt sett årlig, og det henvises til Skatteetatens websider for mer informasjon.
Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:
Kr. 8 167,- pr. mnd. og inkluderer:
Driftskostnader kr. 2.878,-Avdrag felleslån kr. 2.060,-Renter felleslån 2 kr. 327,-Renter felleslån 3 kr. 200,-Renter felleslån 3 kr. 224,-Avdrag felleslån kr. 1410,-Avdrag felleslån 2 kr. 271,-Sparing verandaer kr. 269,-Bredbånd kr. 528,-I felleskostnader inkluderes bla. kommunale avgifter, renovasjon, forretningsførsel, felles byggforsikring, drift og vedlikehold, internett, renter og avdrag på fellesgjeld, snøbrøyting, vaktmestertjenester.
Det må påregnes en økning av fellesutgiftene i forbindelse med vedlikeholdsprosjektet som er vedtatt i borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.
Boligselskapet har en total gjeld på kr. 33 351 704,- pr. 31.01.2025.
Andel fellesgjeld er kr. 483 652,- pr. 31.01.2025.
Andel fellesformue er kr. 55 430,- pr. 31.12.2024
Det må påregnes en økning av andel fellesgjeld, basert på nytt låneopptak i forbindelse med oppgradering av fasader, balkonger og vinduer.
Fellesgjelden har følgende betingelser
Lånenummer: 11497229 2 Den Norske Stats Husbank
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 31.01.2025: 4.68% pa.
Antall terminer til innfrielse: 23
Saldo per 31.01.2025: 25 540 654
Andel av saldo: 370 324 Første termin: 01.11.2006
Første avdrag: 01.11.2011 (siste termin 01.05.2036)
Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.
Lånenummer: 24808749293 , SpareBank 1 Sørøst-Norge
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 31.01.2025: 5.64% pa.
Antall terminer til innfrielse: 57.012
Saldo per 31.01.2025: 4 773 128
Andel av saldo: 70 347
Første termin/første avdrag: 30.12.2019 (siste termin 30.03.2039)
Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.
Lånenummer: 24808749285, SpareBank 1 Sørøst-Norge
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 31.01.2025: 5.64% pa.
Antall terminer til innfrielse: 46.0076
Saldo per 31.01.2025: 3 037 922
Andel av saldo: 42 981
Første termin/første avdrag: 30.12.2019 (siste termin 30.06.2036)
Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.
Hvis boligselskapet har felles lån vil andel renter og avdrag på fellesgjelden reguleres månedlig i henhold til gjeldende rente i banken. Det sendes ikke ut spesielt varsel ved endring av lånekostnadene
Borettslaget er sikret mot tap av felleskostnader. Tilbyder er i Klare Finans AS og vilkårene er åpent tilgjengelig på deres hjemmesider. Borettslaget er, etter gjeldende bestemmelser fastsatt av finansieringsselskapet, sikret mot tap som følge av at en andelseier unnlater å betale sine felleskostnader. Avtalen om sikring er gyldig til avtalen sies opp av en av partene. Oppsigelsesfrist er 1. desember med gyldighet fra førstkommende årsskifte. Merk at dersom borettslaget har lån med IN ordning, kan ikke avtalen sies opp før lånet er nedbetalt.
Ny eier må belage seg på bl.a. følgende løpende kostnader:
Fellesutgifter: Kr. 8 167,- pr. mnd.
Estimert strømforbruk som tilsvarer ca 7 800 kwh. pr. år.
Grunnpakke bredbånd er inkludert i månedlige felleskostnader.
Innboforsikring må påregnes.
Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk. Ny eier må selv tegne nødvendige forsikringer.