Disse%20grepene%20fikk%20leiligheten%20ingen%20ville%20by%20p%C3%A5

Disse grepene fikk leiligheten ingen ville by på til å gå langt over prisantydning

Da eiendomsmegler Odd Olav Berg i Proaktiv Eiendom fikk oppdraget med å selge denne leiligheten, hadde en annen megler hatt den for salg i et halvt år.
 

Publisert: 22. mar 2018
Eier Inge Johan Egseth var lydhør og sa ja til Bergs forslag til forbedringer: Ut med rød skinnsofa og rundt furuspisebord. Veggene ble malt i moderne og lyse farger. Inn med stylist og nye møbler. Og en omfattende og helhetlig plan for markedsføring.

Etter én visning med syv interesserte på liste, var leiligheten solgt, 260 000 kroner over prisantydningen den forrige megleren hadde foreslått.

– Jeg hører ofte folk si at eiendommer selger seg selv, og at megleren bare er der for å ordne det praktiske. Dette er et eksempel som viser at valg av megler er utslagsgivende for den prisen man oppnår, sier Berg i Proa Eiendomsmegling i Trondheim.

Han var en av flere meglere som kjempet om oppdraget med å selge leiligheten på Kulsås i Trondheim, men Egseth valgte en annen megler. Leiligheten ble lagt ut med prisantydning 1 390 000 kroner. Etter seks måneder var fasit at få personer hadde vært på visning, og leiligheten sto usolgt.
I neste runde valgte Egseth å bruke Bergs kompetanse. Leiligheten ble lagt ut med samme prisantydning som første gang. Forskjellen var at denne gangen ble leiligheten solgt, en kvart million over prisantydning.

Egseth er i dag en meget fornøyd kunde:

– Jeg tviler på at det er mulig å gjøre det mye bedre. Jeg viste det nye prospektet og det gamle prospektet til venner. De kunne ikke tro det var snakk om samme bolig, sier han.

Odd Olavs historie er bare en av mange om hvordan meglere fra Proaktiv-kjeden kommer inn og gjør en forskjell for boligselgere. Ofte skjer det etter at salgsforsøk med andre meglere eller på egen hånd ikke førte frem.


Skulle selge selv


Det siste var tilfellet da Proaktiv-megler Christoffer Akerjordet ble koblet inn for salget av en leilighet i Trudvangveien i Oslo. Eieren hadde prøvd å selge selv med en «gjør det selv»-pakke fra en annen aktør innen eiendomssalg. Da Akersjordet ble koblet inn, var leiligheten fortsatt usolgt.

– Det er ikke første gang noe slikt skjer. Mange tror at boligen har en statisk verdi, og at megleren ikke spiller noen rolle for sluttresultatet. Men eiendomsmegling er et fag som jeg og Proaktivkollegene har mange års utdannelse i. Det kommer kundene til gode, sier Christoffer.

Han sørget for nye bilder, samtidig som leiligheten også ble markedsført via Facebook – i tillegg til andre markedsføringskanaler. Etter første visning, ble leiligheten solgt.


Ord og bilder


I borettslaget Stend Mølle i Fana hadde leiligheten til Jørgen Osaland ligget ute i mange måneder hos en annen megler. Da tok Osaland kontakt med megler Grunde Skillebekk i Proaktiv i Bergen og ba ham overta oppdraget.

Skillebekk fikk tatt nye bilder, og laget nye beskrivende tekster.

– Vi gjorde også en gjennomgang av boligen med rådgiver, med tanke på møbleringen. Leiligheten ble solgt etter første visning. Kjøper hadde også sett annonsen på Finn da den lå ute hos en annen megler, men hadde valgt ikke å gå på visning den gangen. Det viser hvor mye de riktige ordene og de rette bildene i de rette omgivelsene har å si, sier Grunde.

Osaland selv er storfornøyd etter salget.

– Grunde skiller seg ut som den beste megler jeg noensinne har møtt. Det kan jeg stå inne for da jeg har brukt en del meglerfirma i Bergen på salg av mine eiendommer. Konklusjon: Perfekt, sier Osaland.


Hyret skribent


Megler Tanja Terese Svindland hos Proaktiv i Stavanger leier noen ganger inn en skribent til å utforme tekster i prospekt og annonser, som da hun fikk oppdraget med å selge eiendommen Kindilan. Sammen fant hun og skribent Tone Skartveit tonen som fikk det til å dirre i mange potensielle kjøpere.
Kunstneren og 8-barns moren som bodde i huset, het Elisabeth Margareth Skatvedt. Hun hadde gitt huset navnet Kindilan, som betyr «Det lykkelige stedet» på et av Australias urspråk.

– Jeg ønsket at folk skulle bli nysgjerrige på eiendommen og det ble også utfallet. Tone jobber med språk og fikk lov å virkelig gå utenfor allfarvei. Å selge eiendom dreier seg blant annet om å få frem en nerve, en ramme og en fremtid som folk ønsker å kjøpe. Presentasjonene her er absolutt ikke på det vanlige «megler språket», men den traff veldig godt i markedet, sier Tanja Terese.
Del denne artikkelen

Relaterte artikler

Les flere artikler av samme emne