toppbilde

Nå kan du redesigne drømmeboligen med ett klikk

Kunstig intelligens, smarte algoritmer og nye funksjoner – hjem.no satser på innovasjon.
 
Skrevet av: Marie Vatle
Publisert: 28. apr 2025
Ett av målene da Hjem.no ble lansert for ett år siden, var å bruke ny teknologi og mer brukervennlige tjenester til å synliggjøre flere relevante boliger for brukere på boligjakt. Nå har det kommet flere tjenester som bidrar til nettopp dette.
 

Ny stil med et tastetrykk

Det er ikke alltid like lett å se for seg hvordan boligen vil se ut med et nytt kjøkken eller bad. Ved hjelp av den nye knappen «Redesign ditt rom» på Hjem.no får du nå muligheten til å digitalt re-designe de ulike rommene i boligen. Tjenesten er helt unik i det norske og internasjonale markedet og finnes kun på Hjem.no, sier daglig leder i Hjem.no, Veslemøy Tvedt Fredriksen.

Rent praktisk fungerer det slik at du på noen utvalgte bilder fra de ulike rommene i hver annonse kan velge mellom fire forhåndsbestemte stilretninger: Skandinavisk, moderne, maritim og rustikk. For ikke å glemme den litt mer uforutsigbare femte knappen: «Overraskelse». Den nye funksjonen gir deg umiddelbar hjelp til å visualisere hvilke muligheter den aktuelle boligen kan by på, og kan kanskje bidra til å sikre et enda bedre beslutningsgrunnlag når du skal vurdere å gå ett steg lengre i boligjakten og legge inn et bud. Teknologien er utviklet av det Bergensbaserte tech-selskapet Zrch.
 

Gull for oppussingsprosjekter
«Redesign ditt rom»-funksjonen er til spesielt stor hjelp når du vurderer oppussingsobjekter. Men du kan også med et enkelt tastetrykk endre stil og karakter på et rom også i en mer moderne innredet bolig der stilen kanskje ikke er helt i tråd med dine personlige preferanser.

hjemme%20bilder6

Slik fungerer teknologien


«Redesign ditt rom» handler om å gjøre boligjakten mer enkel og inspirerende.
 
Den nye funksjonen bygger på avansert AI-teknologi som er utviklet spesielt for å hjelpe boligkjøpere med å visualisere potensialet i en bolig. Når du trykker på «Redesign ditt rom»-knappen, analyserer systemet automatisk bildene i boligannonsen og velger ut de som er best egnet for redesign. Målet er at bildene skal se så realistiske ut som mulig, slik at du, bokstavelig talt, kan danne deg et troverdig og inspirerende bilde av boligens muligheter.
 
Som alt annet som bruker kunstig intelligens, så «lærer» løsningen etter hvert som flere og flere bruker den. Det betyr at man kan opplev at løsningen av og til gjør noen feil
 
- Derfor har vi også en tydelig merking på tjenesten som understreker at de er KI-genererte og ikke må forveksles med de originale bildene. Som med KI-drevne tjenester flest, er det slik at volumbruk gjør at feil lukes ut og trenes bort. Likevel kan vi love at denne tjenesten leverer på inspirasjon fra første tastetrykk. De aller fleste som prøver den får en skikkelig wow-opplevelse.
 
hjemme%20bilder3
hjemme%20bilder4

Digital assisten som svarer på spørsmål

Det er ikke bare tjenesten «redesign ditt rom» som vil bidra til å gjøre det enklere i jakten på drømmeboligen. Med tjenesten Spør Bo kan du ha en dialog med salgsoppgaven. Den digitale assistenten hjelper deg med å finne svar på viktige spørsmål om boligen uten at du trenger å lete gjennom hele salgsoppgaven. Man kan for eksempel spørre assistenten om når badet er pusset opp sist, om noe i boligen har tilstandsgrad 3, hva som inngår i fellesutgiftene.
 
Den digitale assistenten er foreløpig i pilotfasen. Men du kan allerede finne den under hovedbildet i utvalgte annonser på hjem.no. Assistenten vil kunne svare på spørsmål om:
  • Salgsrapporten, inkludert tilstandsrapport og annen juridisk og teknisk dokumentasjon.
  • Beriket informasjon, som kontaktinfo til megler, visningsdetaljer og annen relevant salgsinformasjon.
  • Områdeprofil, med data om kollektivtransport, nærliggende butikker, skoler, barnehager og lokal demografi.
hjemme%20bilder5

Utviklet av meglere som kjenner markedet

Hjem.no er utviklet av og for meglere.
– Vi som jobber med boligsalg dag ut og dag inn, vet hva som fungerer og hva markedet etterspør. Det at vi har vært med å utforme Hjem.no, gjør at tjenesten er skreddersydd for en best mulig kundereise, sier Ken Martin Wigand. Som partner og eiendomsmegler i Proaktiv har han tolv år bak seg i bransjen og sitter selv i brukerpanelet som jevnlig gir tilbakemeldinger og innspill til nye funksjoner på Hjem.no.
 
I Proaktiv skal vi alltid være i forkant av den teknologiske utviklingen dersom det kan bidra til å gjøre kjøpts og salgsprosessen enklere for deg.
 
Prøv «Redesign ditt rom» og den digitale assistenten «Spør Bo» på hjem.no
 
 

Relaterte artikler

Les flere artikler av samme emne