_RM_0168

Slik avslører du megleren; - Sørg for å velge riktig for din situasjon

Vi tar en sjanse når vi skriver om dette temaet, men så er vi ilagt ansvaret om å gi mennesker gode og riktige råd i situasjoner der det trengs.
 
Skrevet av: Christina Pedersen
Publisert: 20. apr 2022

Foto: Proaktiv Lørenskog

Det er alltid kjedelig å treffe folk som har hatt dårlige opplevelser i møte med megler i forbindelse med kjøp eller salg. Vi må velge å tro at en faglig dyktig og engasjert megler vet hva selve essensen er i en bolighandel. Og kan skille mellom egen vinning og rollen som fagmann i en gitt situasjon. Når et arbeid utføres på best mulig måte - med motivasjon, punktlighet, entusiasme og høy kompetanse, uansett bransje, er både den økonomiske gevinsten og partenes opplevde verdi på et høyt nivå.
 
Å skille mellom en god og dårlig megler er faktisk ikke så vanskelig som du skulle tro, her er spørsmålene du bør stille megleren på befaring:
  • Hva er akkurat min bolig verdt og hvorfor?
  • Hvem er riktig kjøper for min bolig?
  • Hva kan jeg gjøre for å bidra til en gunstig prosess?
  • Hvilken plan har du for mitt boligsalg?
  • Er det markedet som bestemmer prisen på min bolig?
  • Hvorfor skal jeg velge deg som megler?
Foto: Proaktiv Lørenskog

Foto: Proaktiv Moholt

Samtlige av disse spørsmålene skal en megler ha et gjennomtenkt forhold til. For det er dette megling handler om, forhandling. Det bør være i din og meglers interesse å ta en salgsprosess på alvor. Det handler om mye mer enn penger som skal forvaltes. Det handler om mennesker i en situasjon de fleste av oss ikke opplever så altfor ofte. Noe nytt og ukjent, kanskje litt skummelt for mange? Da bør det forventes at man blir møtt med respekt og forståelse for situasjonen man er i. Idet vi blir hørt og forstått som mennesker skjer det noe med tilliten og tryggheten i relasjoner.
 
Hvis man først kan gjøre noe veldig bra, hvorfor ikke gjøre akkurat det? Velg den megleren som har forstått hva jobbens hans/hennes handler om – det handler om verdiskapning for mennesker i en gitt situasjon. Megler må forstå menneskene de møter- noen har bedre grunn enn andre til å kjøpe akkurat den boligen. En boligs verdi er en subjektiv opplevelse - vi kan ikke si at prisen er satt og endelig. Hele poenget er at for noen, for den rette kjøper, kan din bolig være drømmen som er innen rekkevidde. Potensiale må hentes ut på riktig måte og formidles ut på mest treffende måte.
 
Foto: Proaktiv Moholt
Foto: Proaktiv Sandnes

Foto: Proaktiv Sandnes

De fleste kundene vi selger for skal selge bolig av naturlige grunner, de trenger mindre eller større plass på grunn av nytt studie, ny jobb, familieforøkelse eller barna er voksne og har flyttet ut. Vi møter også mennesker i krevende livssituasjoner, som skilsmisse, dødsfall eller tapt inntekt grunnet sykdom. Da må megler vise respekt for situasjonen, gå "inn" i den aktuelle utfordringen, ta kontroll, rydde opp og finne de beste løsningene.
 
Lykke til med ditt boligsalg – vi er her for deg.
 
Del denne artikkelen

Relaterte artikler

Les flere artikler av samme emne