Sameiet
Sameie: Sameiet Skjelderupsgate 15, Orgnr: 990459606
Sameiet består av 28 seksjoner
I eierseksjonssameier blir kjøper eier av en sameieandel i eiendommen og får enerett til bruk av sin eierseksjon med eget seksjonsnummer i bygget. Kjøper du en eierseksjon i et eierseksjonssameie, reguleres eierforholdet av lov om eierseksjoner samt vedtekter og husordensregler i sameiet. Vanligvis kan du kjøpe, selge, leie ut og belåne boligen helt fritt. Vedtektene kan inneholde rådighetsbegrensninger. I henhold til eierseksjonsloven er det forbud mot kortidsutleie av seksjonen i sin helhet mer enn 90 døgn i året.
Sameiets økonomi:
Årsresultat 2022: 84 977,-
Budsjettert årsresultat 2023: 89 502,-
Eierseksjonen hører til boligsameie. Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler,
regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres
oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i
sameiets styre og/eller generalforsamling.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer enn to boligseksjoner i et boligsameie lf. eierseksjonsloven
§23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte
overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med
selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Av årsmøte 2022-2023 fremkommer følgende:
Styrets arbeid
Styret har arbeidet med mange små og store saker dette året, inkludert nødvendig vedlikeholdsarbeid og
brannsikkerhetstiltak.
Endring av forretningsfører: Forrige styre valgte å endre forretningsfører fra OBOS til Solibo. Den nye
avtalen tredde i kraft fra juni 2022.
Budsjettarbeid og felleskostnader: Styret har arbeidet grundig med budsjettet for 2023 med bakgrunn i
nødvendige vedlikeholdsprosjekter og brannsikring som nevnt under. Tilbud har blitt hentet inn og vedtak
fattet for å sikre at arbeidene som blir gjennomført møter krav til kvalitet og kostnader. For å dekke økning
av pågående driftskostnader på grunn av generell prisoppgang i samfunnet, samt låneopptak til
vedlikeholdsprosjekter, vedtok styret å øke husleien for 2023 med 11%. Sameiet har for øvrig god
økonomi og likviditet.
Utbedring av rør: En rapport (tilstandsvurdering) fra OPAK (datert Mars 2020) bestilt av tidligere styre
konkluderte med at vann og felles vann og avløpsrør burde skiftes ut innen en periode på 5 år. Tidligere
og nåværende styre har fått utført en rørinspeksjon (inkl. video av innsiden av rørene) og innhentet
ekspertuttalelser fra firmaer som utfører rørfornyelse.
Videokonsultasjonen viser at rapporten fra OPAK sannsynligvis ikke tok høyde for rørrenovering
gjennomført i regi Oslo kommune på 80-tallet, og at utbedringer vil være betydelig mindre enn hva OPAK
ga oss tilbud på. Nåværende styre har blitt anbefalt å ikke utbedre innvendige vann og avløpsrør da det er
sannsynlig at slikt arbeid ikke vil være nødvendig på nåværende tidspunkt, men har fått anbefaling om å
renovere bunnledningen (avløpsrør i bakgården tilknyttet kommunalt rørsystem) da dette normalt sett ikke
var del av byfornyingen på 80-tallet. Teknologien har kommet dithen at disse rørene kan rehabiliteres med
epoxy «rør-i-rør»-løsning, som gjør at det ikke lenger er nødvendig å pigge opp bakgård for å utføre
arbeidet.
Styret har vedtatt å benytte firmaet TT-Teknikk for arbeidet som vil utføres i uke 31 (31. juli til 8. august).
Beboere og seksjonseiere har blitt varslet om stenging av vann og avløp under denne perioden, og styret
oppfordrer alle beboere til å planlegge ferie så langt det er mulig i denne perioden. Styret leier WC-blokk i
perioden som vil være tilgjengelig i bakgård, men vann og avløp kan altså ikke benyttes i denne perioden.
Brannsikring: Sameiet ble i 2021 pålagt av Oslo kommune/Brann og redningsetaten om å lage en plan
for å øke brannsikkerheten. Firmaet Oslo Brannvern ble hyret inn av forrige styre for å gjennomføre en
brannteknisk vurdering av bygget, og har laget en plan for å utbedre påviste mangler. Nåværende styre
har tatt denne vurderingen til følge, og har innhentet tilbud på utbedring av pålagte arbeider. Dette
inkluderer innstallering av nødlys, forskriftsmessig tetning av alle gjennomføringer i oppgangene A og B,
samt utbedring av alle gjennomføringer i kjeller, utskiftning av dør til vaskeri, samt oppgradering av
brannsikkerheten for boddører i oppgang B. Arbeidet i boder ble utført i mai 2023, og vi takker for godt
samarbeid med eiere og beboere.
Dueaktivitet og fellesbalkonger: Det har over lengre tid vært problemer med duer som hekker på
fellesbalkongene i 3. og 4. etasje i oppgang A. Dette er til sjenanse for beboere, dueskitt utgjør en
helserisiko, og har bidratt til at disse fellesarealene i praksis ikke kan brukes. Styret har også merket seg
at balkongene i underetasjene ikke har blitt tatt godt nok vare på og var preget av skitt og til dels forsøplet.
Styret innhentet Oslo Veggdyrkontroll AS til dyprengjøring av balkongene i 3. og 4. for dueeksrement, samt
oppsett av duenett i februar 2023. Styret har også gått til innkjøp av balkongmøbler til montering under
vårens dugnad for å skape et helhetlig inntrykk og sørge for at balkongene blir et hyggelig fellesområde
som er tilgjengelig for alle beboere. Vi oppfordrer alle beboere til å bruke balkongene og bidra til at de
forblir et hyggelig oppholdssted.
Fiber-internett: Sameiets nåværende fellesavtale på internett med Telia utgår i desember 2023. Avtalen
inkluderer den laveste internetthastigheten Telia tilbyr, som i de fleste tilfeller ikke er tilstrekkelig for
normal bruk, og medfører at de fleste seksjonseiere har et tilleggsabonnement med Telia privat.
Nabosameiet i Conradis Gate 1 tok kontakt med styret i forbindelse med tilbud på innlegging av fibernett,
og styret har vedtatt å bytte internettleverandør. Fordi begge sameiene har signert avtale, betaler vi kr 0,- i
installasjonskostnader. Avtalen innebærer at alle seksjonseiere får moderne og raskt internett, uten
behov for å kjøpe tilleggstjenester. TV-tjenester kan bestilles av den enkelte seksjonseier ved behov, slik
som i dag. Overgang til fiber blir i desember 2023, og det vil komme mer informasjon til beboere om
prosessen senere i året.
Dugnad: Dugnad ble gjennomført i mai 2023, takk til de som deltok.
Rotter: Det ble i mai 2023 meldt om en rotte i vaskerommet i kjelleren. Denne ble fanget, og det har ikke
vært meldt om sikt av rotter siden, mest sannsynlig har denne kommet inn sluket på vaskerommet, sluket
har siden har blitt sikret. Styret har hatt Rentokil på besøk på befaring, og har fått anbefaling om å sikre at
tetningsarbeider fra et par år tilbake fremdeles holder standard, og å forsikre at ventilasjonsanlegg er
fungerende. Styret følger opp.