Beliggende i trygge og rolige omgivelser i populære Aspervika. Omringet av fjord og fjell, kun 5 minutter fra sentrum.
Innenfor feltet, i en sirkel med gangavstand på 3 min, finner man skole, en rekke lekeplasser, fotballbane og Rema 1000. Her bor man i et tilnærmet bilfritt miljø.
Trygg gangsti til Asperholen skole, akkurat passe stor, med et flott og tett miljø hvor det er lett å stifte bekjentskap med lærere og foreldre. I fin gangavstand finner en to barnehager i Sandvika. Har du glemt noe til middagen - Rema 1000 ligger like ved. Her kan barna leke trygt i et område som er spennende å utforske på sykkel. Flere lekeplasser og kort vei til den ultimate lekegrind, skogen. "Laff" ned til Gandsfjorden, hiv ut snøret og nyt solnedgangen.
På et slikt sted blir dørstokkmila til joggeturen veldig kort. Turløypen starter i skogen like ovenfor boligfeltet og knyttes sammen med alle de kjente turstiene. Flotte turområder ved Dalsnuten, Gramstad og Fjogstad. Populære Holmavika ligger og frister til varme sommerdager. Områdene er velegnet både til skikkelige fysiske utfordringer og til rolige turer. Flotte tjørn og områder for grillkos med barna. Fra toppen av Dalsnuten (323 moh) har du en fantastisk utsikt, her kan du vise gjestene dine Sandnes, Stavanger og Jæren. Den korteste veien opp til Dalsnuten går på en bred turvei, forbi Gramstadtjørn og gjennom en liten skog hvor Sandnes kommune har satt opp gapahuker. Vil du ha opp pulsen springer du brattløypa opp fra Daleveien. Område ved Dale er flott å tilbringe litt av søndagen med barna, her kan de springe rundt, utforske og leke. Ved Dale er det også en nydelig strand og gode klatremuligheter i boltede løyper.
Se vedlagte nabolagsprofil i prospektet for ytterligere informasjon om nærområdet.
Rekkehus og leiligheter.
Det vil bli skiltet med visningsskilt ved fellesvisninger.
Utdrag fra takstmannens rapport:
INNVENDIGE OVERFLATER:
Belegg og parkett på gulv. Malt vegg og tak.
FORANDRING ETTER BYGGEÅR:
2003 - 2018 - byttet vindu og terrasse-dør.
2020 - byttet innerdører.
2020 - ny benkeplate og vask på kjøkken.
2020 - ny membran, varmekabler, fliser (gulv) og innredning på bad. Opplysninger gitt av eier.
KONKLUSJON:
Leiligheten fremstår med normal slitasje alder tatt i betraktning. Det ble ikke registrert eller avdekket noen behov for bygningsmessige strakstiltak utover normalt vedlikehold. Forøvrig vises til beskrivelser og vurderinger for de enkelte bygningsdeler i rapporten.
Entré/gang, soverom, bad/vaskerom og stue/kjøkken i åpen løsning og bod.
Boligblokk med grunnmur i sted-støpt betong. Yttervegger i betong og lett bindingsverk som utvendig er kledd med fasade-plater og trepanel. Betong mellom etasjene. Saltak tekket med imitert takstein.
TILSTANDSGRADER:
Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende.
Det er registrert totalt 0 stk. TG3, 7 stk. TG2 og 2 stk. TG-IU i tilstandsrapporten.
Boligen har fått følgende TG2:
Boligen har fått følgende TG-IU:
For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Se vedlagte tilstandsrapport der byggemåte er nærmere beskrevet, og også gitte tilstandsgrader fremkommer.
Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger.
Totalt bruksareal: 51,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 12,0 m²
Arealet fordeler seg som følger pr. etasje:
Første etasje:
- Totalt BRA: 5 m²
- BRA-i: 0 m²
- BRA-b: 0 m²
- BRA-e: 5 m²
Andre etasje:
- Totalt BRA: 46 m²
- BRA-i: 46 m²
- BRA-b: 0 m²
- BRA-e: 0 m²
Arealene er oppgitt av bygningssakkyndig på grunnlag av NS3940(2023). Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene. Vedlagte plantegninger er ikke målbare.
Elektrisk oppvarming.
Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.
Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra brann/feiervesen på eiendommen.
Energiattest med energimerke Rød E er vedlagt salgsoppgaven.
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.
27135,00 m² eiet tomt.
Tomten er et fellesareal som i utgangspunktet kan benyttes av alle beboere.
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Eier er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
En fast parkeringsplass i garasjeanlegg.
I tillegg til kjøpesummen, og ev. fellesgjeld, må kjøper betale:
Forkjøpsrettgebyr kr 8 213,00,-
Tgl.gebyr skjøte BRL kr 545,00,-
Tgl.gebyr pantedokument BRL kr 545,00,-
Pantattest kjøper kr 260,00,-
Boligkjøperforsikring trekkes i oppgjør (valgfritt) kr 9 900,00,-
Sum omkostninger inkl. forsikring (valgfritt): kr 19 463,-
Sum prisantydning inkl. omkostninger og forsikring: 1 819 463
Totalpris inkl. andel fellesgjeld: 1 904 576
Dersom eiendommen selges til prisantydning og det kun tinglyses ett pantedokument, er totalprisen inkl. fellesgjeld, offentlige gebyrer, avgifter og øvrige kostnader kr 1 904 576,-. Av dette utgjør kr 85 113,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men skal ikke innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtagelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før avtalt overtagelsesdato.
Eventuelle vilkår knyttet til innbetalingen, eksempelvis pantedokument som skal tinglyses til fordel for kjøpers bank, må være megler i hende i god tid før overtagelse kan finne sted.
Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Alle eiendomsmeglingsforetak har lovpålagt forsikring av klientmidler begrenset oppad til kr 45 mill. Enkeltsaker er forsikret inntil kr 15 mill. Dersom kjøpers låneinstitusjon krever tilleggsforsikring ved omsetning over 15 millioner, må kjøper selv eller dennes låneinstitusjon dekke utgiftene forbundet med dette.
Overtakelse etter avtale med selger, men tidligst etter at forkjøpsretten og styrets godkjennelse er avklart. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler og/eller låser for egen regning.
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 14 000 000,-. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringen ligger alltid med som en del av salgsprospektet. Boligselgerforsikringen sikrer at selger er søkegod og en motpart som håndterer eventuelle reklamasjoner faglig og ryddig.
Proaktiv har i samarbeid med If lansert et gunstig forsikringskonsept, som innebærer at du får alle relevante dekninger inkludert i en pakke til en meget konkurransedyktig pris.Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rente dekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Boligkjøperpakken må senest tegnes på kontraktsmøte. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Vi gjør oppmerksom på at vi lagrer personopplysninger på, interessenter, budgivere og kjøpere. Videre opplyser vi at mulighetene for å slette sine personopplysninger er begrenset, som følge av at eiendomsmeglingsforetak har plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, iht. eiendomsmeglingsforskriften. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://proaktiv.no/personvernerklæring
Dersom kjøper er utenlandsk statsborger kreves det at vedkommende har et såkalt D-nummer til erstatning for norsk personnummer. Rekvirering av D-nummer må sendes Kartverket samtidig med innsending av skjøtet for tinglysing. Skjøtet blir liggende i Kartverket inntil kjøper har fått D-nummer av Skatteetaten. Når Kartverket har mottatt D-nummeret fra Skatteetaten, vil skjøtet bli tinglyst umiddelbart. Rekvisisjon av D-nummer i forbindelse med tinglysing av skjøte vil ofte medføre at oppgjør og utbetaling til selger blir forsinket med noen uker. Kjøper må i disse tilfellene enten ta forbehold i bud om forsinket utbetaling til selger, eller være forberedt på å dekke forsinkelsesrenter til selger. Kontakt ansvarlig megler for informasjon før budgivning.
Eiendomsmeglere kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning hvor selger er forbruker, jfr. Informasjon om budgivning. Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og overtakelse skal sendes skriftlig til megler. Megler kan ikke formidle muntlige bud verken til selger, budgivere eller interessenter. Budgiver må legitimere seg med kopi av legitimasjon og underskrift. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Vi oppfordrer derfor til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gi bud" på eiendommens hjemmeside på proaktiv.no. Budgiver kan også benytte budskjema, skannet budskjema sendt på mail eller annen godkjent skriftlig kommunikasjonsform i forbindelse med budgivningen.Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser til budgiver, selger og interessenter. Aksept av bud skal sendes skriftlig til budgiver og selger. Konferer med megler. Megler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes teknisk feil. Under budrunden kan akseptfristene kortes inn ved mottakelse av nye bud. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere og kjøper meddeles aksept innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud fremkommer til megler.Som kjøper og selger vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene etter avtaleinngåelsen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Med mindre annet er uttrykkelig avtalt gjelder NEF´s normgivende liste over løsøre og tilbehør, se vedlagt liste til salgsoppgaven. Til orientering er det full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. I de tilfeller det medfølger hvitevarer i handelen, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti.
I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering. Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven. Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
En forutsetning for salget er at skjøtet for eiendommen tinglyses på kjøper. Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
Frank Vea
Vi bistår mer enn gjerne med kontakt med ulike banker, men vi har ingen fast bankforbindelse da vi mener at vilkårene i ulike finansinstitusjoner varierer fra kundegruppe til kundegruppe. Vi kan således ikke anbefale en bestemt bank, men hjelper mer enn gjerne med å finne den banken som tilbyr deg best vilkår.
Oppgjøret gjennomføres av: Aktiv Oppgjør AS, org.nr.:987281758. Det forutsettes av boligen skal overskjøtes til kjøper, og tinglyses på kjøper som ny eier. Hvis interessenter mot formodning ikke ønsker tinglysing av skjøte må det tas forbehold om dette i budgivningen.
Salgsdokumentasjonen er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig og eiendomsmegler, opplysninger mottatt fra det offentlige og eventuelle forretningsføreropplysninger. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis.
Salgsoppgaven med alle opplysninger er lest og godkjent av selger. Den er ikke komplett uten følgende vedlegg:
- Egenerklæring
- Tilstandsrapport
- Kartutsnitt
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av tekst og bilder fra denne salgsoppgaven er ikke tillatt.
Oppdragsnummer: 68240309
Ansvarlig megler: Tor Øyvind Hansen
Edland, Mannes & Rege AS
920 839 878
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 2,500 % av salgssummen inkl. mva (minimum 40 000 inkl. mva)
Tilretteleggingsgebyr: 10 900,00
Oppgjørshonorar : 5 500,00
Meglers deltakelse på overtakelse: 0,00
Kredittkostnad: 2 000,00
Foto m/ plantegning: 4 100,00
Spørregebyr elektronisk grunnbok: 100,00
Visning pr. stk./ pr. time: 0,00
PROAKTIV DIGITAL Markedspakke: 19 900,00
Tgl.gebyr skjøte BRL: 545,00
Tgl.gebyr pantedokument BRL: 545,00
Pantattest kjøper: 260,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Det foreligger ikke ferdigattest, men midlertidig brukstillatelse var gitt 02.01.1980 på følgende vilkår:
"Følgende arbeider gjenstår: Justering av alle branndører. Utvendig planering. Utvendig div. kledning og listeverk."
Vilkårene er oppfylt og eiendommen er således lovlig for beboelse. / Det er uvisst om dette er utført.
Ferdigattest utstedes ikke på tiltak som er søkt før 01.01.1998. Kjøper overtar eiendommen slik den fremstår på visning, samt eventuell oppfølging fra kommunen sin side.
Det foreligger brukstillatelse datert 02.01.1980.
Ferdigattest er en sluttattest fra bygningsmyndighetene om at et søknadspliktig tiltak er ferdigstilt. At evt. ferdigattest / midl. brukstillatelse eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Byggetegninger fra kommunen samsvarer med dagens bruk av boligen. Kopi av tegninger og eventuelle attester kan fås ved henvendelse hos megler.
Eiendommen er regulert til konsentrert småhusbebyggelse gjennom Endret reguleringsplan for Sandnes boligbyggelags felt m.v. ved Asperholen PlanID 7606. Delarealer av eiendommen er regulert til felles grøntareal, avkjørsel, gangareal, kjørevei m.m.
Deler av eiendommen er regulert til annen veggrunn - grøntareal og friområde gjennom Detaljregulering for utvidet barnehage Aspervika - Asperholen 87 PlanID 2013117.
Eiendommen ligger i område som gjennom kommuneplanen er merket som hensynssone for støy, sikring - frisikt og andre sikringssoner.
Utsnitt av reguleringskart og reguleringsplan følger vedlagt.
Dersom det er ønskelig med ytterligere opplysninger knyttet til reguleringsforhold så oppfordrer vi interessenter til å kontakte Sandnes kommune.
Kommunen har lovbestemt legalpant i borettslagets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Andelen overdras fri for pengeheftelser, foruten om andel fellesgjeld og borettslagets legalpant iht. burettslagslova § 5-20, som sikkerhet for forfalte felleskostnader og andre krav.
Følgende servitutter er tinglyst i borettslagets eiendom:
Dnr. 841749, tgl. 08.08.2023 - Elektriske kraftlinjer
Adkomstrett for drift og vedlikehold av anlegg/ledninger/kablerBestemmelse om endring i terrenget i nærheten av anlegg/ledninger/kabler
Utskrift av heftelser kan fås ved henvendelse til megler. For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Med samtykke fra styret kan andelseier overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål. Det gjøres oppmerksom på at det er krav om forsvarlige radonverdier ved utleie.
Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie. I de tilfeller hvor det ikke er opplyst at selger har kunnskap om eiendommens radonnivå må kjøpere som ønsker å leie ut hele eller deler av eiendommen, særskilt være oppmerksom på at de overtar ansvaret for den usikkerheten dette medfører. Se http://www.nrpa.no for nærmere informasjon.
Asperholen 65, 4329 SANDNES
gnr. 38, bnr. 1178, andelsnr. 99 i Aspervik Borettslag i Sandnes kommune
Type bolig: Leilighet
Selger bærer risikoen for at kjøper kan få tinglyst skjøte uten heftelser. Alle panthavere har pr salgsstart samtykket i å slette sitt pant. Budaksept og salg er betinget av at det ikke blir tinglyst nye heftelser, som ikke lar seg innfri/slette. Manglende sletting av heftelser kan medføre at handelen ikke lar seg gjennomføre.
Aspervik Borettslag, Org.nr: 947 005 065
Forretningsfører: Bate Boligbyggelag
Borettslaget består av 160 andeler.
Kjøper du en andel i et borettslag blir du eier av en andel som gir deg enerett til å bruke en bestemt bolig i borettslaget. Borettslaget eier eiendommen og tomten. Du eier altså ikke boligen direkte, men indirekte gjennom at du eier en andel som gir bruksrett til boligen. Når du kjøper en andel i et borettslag må du forholde deg til borettslagets vedtekter og husordensregler.
Planlagte påkostninger: Borettslaget har ikke større rehabiliteringsplaner for 2024/25, men arbeidet med utskifting av belegg i oppganger vil fortsette i 2024.
Foretatte oppgraderinger de senere år: Borettslaget har ikke større rehabiliteringsplaner for 2024/25, men arbeidet med utskifting av belegg i oppganger vil fortsette i 2024.
Vedtekter og ordensregler ligger vedlagt salgsoppgaven. Øvrige dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse til megler.
Borettslaget hadde et positivt driftsresultat på kr. 2.124.905 i 2023.
Borettslaget har budsjettert med et positivt driftsresultat for år 2024.
Bate Boligbyggelag
Kjøper av andelen må godkjennes av borettslagets styre for å ta boligen i bruk. Kjøper bærer selv risikoen for at godkjenning blir gitt og må videreselge boligen for egen regning og risiko dersom styret ikke godkjenner kjøper som ny andelseier. Overtakelse, hjemmelsoverføring og oppgjør vil uansett bli gjennomført i henhold til kontrakt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én andel.
Det er forkjøpsrett for medlemmer i Bate Boligbyggelag. Forkjøpsretten er forhåndsutlyst. Fristen for å melde forkjøpsrett er 16.01.2025 kl. 12:00. Kontakt megler for spørsmål knyttet til dette.
Andelseiere som i dag har katt, kan beholde denne, men ikke anskaffe ny (det er tillatt med innekatt). Anskaffelse av hund må søkes til styret. Hund ved innflytting må registreres hos styret. (Erklæring om hundehold må undertegnes).
Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring ASA med polisenummer: 90512290
Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret
2023:
Som primærbolig kr. 483 353,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 1 933 412,00,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt sett årlig, og det henvises til Skatteetatens websider for mer informasjon.
Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:
Kr. 3 619,- pr. mnd. og inkluderer:
Betjening av andel fellesgjeld, bygningsforsikring, kommunale avgifter, Altibox kabel-tv(grunnpakke), internett, brannvarsler tilknyttet alarmsentral, forretningsførsel/styret og diverse vedlikehold/drift.
Det gjøres oppmerksom på at felleskostnadene stiger til kr. 3.619,- pr. måned f.o.m. 01.02.2025. Dette grunner i at borettslaget har fått en ny avtale som gjør at både TV og internett vil være inkludert i felleskostnadene.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.
Boligselskapet har en total gjeld på kr. 17 308 807,- pr. 02.01.2025.
Andel fellesgjeld er kr. 85 113,- pr. 02.01.2025.
Ingen fellesformue.
Fellesgjelden har følgende betingelser
Bank: Handelsbanken Sandnes
Lånebeskrivelse: Lånenummer: 96887201258.
Type lån: annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats: Pr. 02.01.2025: 5.59% pa.
Andel av saldo: 85 113.
Siste termin: 30.06.2033.
Sikringsfond er en forsikringsordning som dekker tap borettslaget får som følge av at andelseiere misligholder betaling av løpende fellesutgifter. Medlemskap i sikringsordning kan tegnes av det enkelte borettslag, eller av boligbyggelag på vegne av tilknyttede borettslag.
Borettslaget er sikret mot tap av felleskostnader i Klare Finans AS. Borettslaget er, etter gjeldende bestemmelser fastsatt av finansieringsselskapet, sikret mot tap som følge av at en andelseier unnlater å betale sine felleskostnader. Avtalen om sikring er gyldig til avtalen sies opp av en av partene.
Ny eier må belage seg på bl.a. følgende løpende kostnader:
Fellesutgifter: Kr. 3 619,- pr. mnd.
Ellers strøm, internett, innboforsikring, medlemskap i Bate mm. Beløpene vil variere avhengig av eiers forbruk og avtaler.