Rimelig tiltak gav enormt utslag; - Gøy når kundene opplever hvor mye presentasjon har å si
Leilighetene i Fantoftvegen 34 var nye i 1995 og den opprinnelige standarden er å se i flere av objektene som legges ut for salg. Hvordan skal man skille seg ut? Trenger man egentlig å bruke mange hundretusener på omfattende oppussing før salg?
Skrevet av: Christina Pedersen
Publisert: 06. feb 2023
«Her ble selger rådet til å male enkelte overflater – i tillegg anbefalte jeg bruk av stylist for å sørge for en optimal plassering av møblement og interiør, for å få frem leilighetens beste sider», forteller eiendomsmegler, Sjur Breistein, som bisto selgerne i salget av leiligheten på 87 kvadratmeter i et ettertraktet bygg på Fantoft i Bergen. «Det er helt å forvente at mange potensielle kjøpere ønsker å modernisere en bolig fra 1995 og det skal vi hjelpe å synliggjøre ved å presentere på best mulig måte», fortsetter han.
Foto / Truls Bakken Styling / Betina Carlsen
Dette er en romslig, lys endeleilighet med livsløpsstandard. Bygget har heis, det er garasjeplass og stor, usjenert altan med flotte solforhold og nydelig utsikt. Man bor i trygge og etablerte omgivelser med lite trafikk og fine grøntområder som danner en virkelig god ramme for en behagelig, men likevel praktisk hverdag. Leiligheten ligger i byggets 6. etasje. Det er god boltreplass og en fleksibel planløsning som muliggjør endringer, etter behov.
Før styling og foto i Fantoftvegen
Markedsføringen ble i hovedsak rettet mot en mer voksen kjøpegruppe, gjerne de som vil ut av enebolig og ha en enklere hverdag uten å bruke tid på vedlikehold av stor hage og bygningsmasse. «Hvem som er riktig kjøper er det første vi slår fast, ellers vil materiell, tekster og den totale presentasjonen bli helt tilfeldig. Da får man også veldig ofte et tilfeldig resultat. Det vil vi ikke», føyer Breistein til.
Han kan også fortelle at et annet meglerforetak solgte en 10 kvm større leilighet med tilsvarende, opprinnelig standard i bygget, bare en uke før denne ble lagt ut for salg. Prisforskjellen endte på kr. 200 000 mer for leiligheten Breistein solgte, selv om arealet var mindre. Leiligheten solgt av Proaktiv hadde heller ikke eget vaskerom eller gjestetoalett, slik den andre leiligheten i bygget hadde. «Det vil jeg si sier mye om at det faktisk er forskjell på prosesser, klargjøring og hvordan man legger en plan for et boligsalg», avslutter Sjur.