Slik fikk kundene solgt i januar; - Positivt å se økt aktivitet i markedet
Vi har snakket med noen av meglerne våre og ser på de lokale salgene. Ingen tvil om at kjøpersiden har våknet og det er optimistiske tendenser flere steder i landet.
Skrevet av: Christina Pedersen
Publisert: 25. jan 2024
BERGEN
Is i magen gjennom hele høsten og en relansering i januar var det som skulle til i Storkjelda 14 på Osterøy. «Etter lite respons siste halvdel av 2023 – var det fantastisk å få mer enn kundene drømte om nå i starten av året», forteller Louise Reeh Øvretveit. Eiendomsmeglerfullmektig hos Proaktiv Sandviken og Bergen Nord. Av de fem som møtte opp på visning kastet tre av dem seg med i budrunden påfølgende dag. «Siste budet førte til at selger tjente kr. 410 000,- ekstra, det er en fin gevinst å ta med seg til neste boligkjøp», avslutter Øvretveit Reeh.
SANDNES OG STAVANGER
I Sandnes og Rogaland har markedet vært annerledes enn i resten av Norge. Tilbudssiden har vært lavere enn etterspørselen i større grad. Daglig leder, Torbjørn Mannes, hos Proaktiv Sandnes kan fortelle at de har fokus på det de kan påvirke uansett marked. «For Moldberget 29B ble selvsagt målgruppen definert på forhånd. Slik at vi vet hvordan vi skal presentere boligen og hvem markedsføring skal rettes mot», starter Mannes. Her var de ute etter førstegangsetablerere, unge par, og ikke minst godt voksne. Det ble markedsført bredt med finn.no, digitale annonsering, matching av interessenter fra egen database og tatt direkte kontakt med potensielle kjøpere fra lignende eiendommer. «Vi endte opp med hele 27 personer på visning, i riktig kategori, dermed ble det en smidig, trygg og effektiv prosess med budrunde og salg dagen etter. Salgsprisen endte på kr. kr 3.350.000. Det er selgerne strålende fornøyde med», avslutter han.
Lokal kollega, Ordin Fikstvedt, hos Proaktiv Stavanger følger opp med to salg siste uke som viser at markedet er våkent. «Før jul forsøkte vi selge Axel Paulsens gate 8 og Harriet Backers vei 34 uten hell. Vi la de ut for salg igjen nå i januar. Den ene ble solgt dagen etter visning, den andre ble kjøpt før visning av ivrige interessenter. Begge ble solgt til prisantydning. Ordentlig positivt for kundene våre at markedet er merkbart «lettere», forteller Ordin.
ÅLESUND Jon Kristian Røsok er daglig leder hos Proaktiv Ålesund og kan fortelle følgende om januar-markedet langs Sunnmørskysten. «Det viktigste nå og ellers er grundige forberedelser og tett oppfølging – alle interessenter skal kontaktes, så raskt som mulig. Det er en grunn for at de viser interesse i første omgang», sier Røsok. I januar solgte han blant annet en sentrumsleilighet med to soverom og parkering. «Jeg kontaktet de som endte opp med å kjøpe boligen kl. 06.48 morgenen etter fellesvisningen. Seks timer senere ble siste bud fra de akseptert og leiligheten solgt. Det handler alltid om å finne løsninger underveis i prosessen og sørge for at de som er interesserte får informasjonen de trenger», tilføyer Jon Kristian.
OSLO
Hos selger av Etterstadsletta 67A gav megler hos Proaktiv Briskeby, Sonja Damcevski Johansen, klare, konkrete råd før markedsføring og annonsering. «De originale gulvene måtte slipes, alle vegger skulle males, samt fjerning av en del overflødig møblement», forteller Sonja. Resultatet? 15 interessenter på visning, budrunde og salgspris kr. 100 000 over prisantydningen på kr. 5 200 000,- «Ofte er det snakk om temmelig enkle tiltak før foto. Men kundene må faktisk gjennomføre dette i tråd med vår rådgivning, ellers blir det utfordrende å vite om vi kunne gjort noe enda bedre for å sikre et optimalt resultat. Som megler er jeg en rådgiver, da er det fantastisk når kundene stoler på meg og vi får en skikkelig vellykket prosess», avslutter Damcevski Johansen.
Som alltid mener vi at prosess og dermed sluttresultat kan påvirkes. Det er jobben vår, å megle frem verdier for kundene våre – uavhengig av variasjonene i marked og omgivelser.