Borettslaget
Borettslag: Haakon 7Sgt 4 Borettslag, Orgnr.: 950931671
Andelsnr.: 16
Forkjøpsrettgebyr: 7981
Andel fellesgjeld: 652907, Andel fellesformue: 21930, Total gjeld: 27114603, Oppdatert pr: 03.09.2024
Kjøper du en andel i et borettslag blir du eier av en andel som gir deg enerett til å bruke en bestemt bolig i
borettslaget. Borettslaget eier eiendommen og tomten. Du eier altså ikke boligen direkte, men indirekte
gjennom at du eier en andel som gir bruksrett til boligen. Når du kjøper en andel i et borettslag må du
forholde deg til borettslagets vedtekter og husordensregler.
Borettslagets økonomi: Borettslaget har en grei økonomi. Årsregnskapet for 2023 viser inntekter på kr.
4.046.426 og kostnader på kr. 2.271.409. Driftsresultatet var på kr. 1.775.017 og årsresultat var på kr.
416.361. Disponible midler var på kr. 584.617.
Fra generalforsamling/protokoll:
- Sandnes kommune vil omregulere deler av eiendommen vår for å utarbeide gatetun i Haakon 7's Gate.
Styret har vært i flere møter med kommunen og kommet frem til en løsning hvor eiendomsgrensene til
blokka endres slik at Sandnes kommune får deler av eiendommen vår på østsiden (mot jernbanen),
mens vi får eiendom av Sandnes kommune på nordsiden (mot parkeringsplassen) som gjør at vi
beholder antall parkeringsplasser som vi har nå. I forbindelse med bygging av gatetun (del 2 med
oppstart i august) vil de fire garasjene på
kortsiden av blokka mot jernbanen bli fjernet. Disse ble midlertidig oppført i forbindelse med
rehabiliteringen. Styret informerte på generalforsamlingen om hvordan denne endringen av Borettslagets
eiendom vil bli.
- Redegjørelse på hva som skjer med oppvarming. Er den nedskrudd, ødelagt? Hvor mye for å eventuelt
fikse? Koble oss på grunnvarme ute i hovedgate? Redegjørelse for økte kostnader de siste 2 årene.
Styret informerte om oppvarmings anlegget i Borettslaget. De jobber med ulike alternativer vedr. evt.
vedlikehold av anlegget, eller om det bør stenges ned og hver andel har oppvarmingen på sin egen
strømregning. Denne saken kommer styret tilbake til når de har fått jobbet mer med saken og sett på
kostnadene med dette. Når det gjelder økte kostnader de siste årene, så skyldes det i hovedsak økte
renter, kommunale avgifter samt generell prisstigning i samfunnet.
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og
felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i borettslagets styre og/eller
generalforsamling.